The moral in the historic-cultural perspective

a literature review

Authors

  • Bruno Rolim Baggio Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, PB
  • Thalita Lays Fernandes de Alencar Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, PB
  • Fabiola de Souza Braz Aquino Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, PB

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v33i1/5736

Keywords:

moral, Vygotsky, historical-cultural theory, literature review

Abstract

This study aims to identify and discuss articles that were based on contributions from the historical-cultural perspective developed by Vygotsky to understand and explain morality. Starting from an analysis of the author’s own ideas on the topic and the historical context in which they are inserted, we conducted a review of articles that used Vygotsky’s ideas to to discuss moral issues. The review carried out on scientific databases allowed the identification of 22 articles related to the topic. The material was analyzed from the following thematic axes: theoretical perspectives adopted in the studies; methodological procedures used; and themes and concepts discussed in the studies, focusing on the articulation of Vygotsky’s historical-cultural theory with moral development. Despite the relevance of the Vygotskyan theory for understanding of moral development, this perspective of study is shown to be poorly developed when comparing the Piagetian and Kohlberguian perspectives, most frequently used in studies on the psychology of moral development.

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Author Biographies

Bruno Rolim Baggio, Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, PB

Doutor em Psicologia Social do Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB, 2019), na área da Psicologia do Desenvolvimento Moral. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004) e mestrado em Psicologia Clínica pela mesma instituição (2011), com ênfase em Psicanálise. Atua como psicólogo escolar na Prefeitura Municipal de João Pessoa e desenvolve pesquisas nas áreas de Desenvolvimento Moral, Psicanálise e Psicologia Cognitiva. Tem experiência na área de Psicologia Social, Psicologia do Desenvolvimento, Psicologia Clínica, Docência e Acompanhamento Terapêutico.

Thalita Lays Fernandes de Alencar, Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, PB

Doutoranda em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba, com período sanduíche na Universidade do Porto, Portugal. Mestre em Psicologia Social (2017) e bacharel em Psicologia (2014) pela Universidade Federal da Paraíba. Integrante do Núcleo de Pesquisa em Desenvolvimento Sóciomoral (NPDSM). Desenvolve pesquisas nas áreas de desenvolvimento moral, perdão, cognições sociais e educação moral.

Fabiola de Souza Braz Aquino, Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, PB

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba (1997). Mestre e Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social (UFPB). Docente do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social (UFPB). Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Interação Social e Desenvolvimento Infantil (NEISDI). Membro do GT de Psicologia Escolar Educacional da ANPEPP. Supervisora de Estágio em Psicologia Escolar. Coordenadora do Curso de Extensão ‘Formação Continuada de Psicólogas Escolares a partir de suas atuações em contextos públicos de educação’. Pesquisa temas como: interação social, desenvolvimento sociocomunicativo e da linguagem nos anos iniciais; transições de desenvolvimento; contextos de desenvolvimento e educação, com foco nos anos iniciais; formação e atuação do psicólogo escolar.

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Published

2021-03-01

How to Cite

ROLIM BAGGIO, B.; FERNANDES DE ALENCAR, T. L.; DE SOUZA BRAZ AQUINO, F. The moral in the historic-cultural perspective: a literature review. Fractal: Journal of Psychology, v. 33, n. 1, p. 12-20, 1 Mar. 2021.

Issue

Section

Articles