Laugh-clinic interventions: between clowns and workers on permanent education in mental health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5783

Keywords:

clown, mental health, permanent education, laugh-clinic

Abstract

This article is a report of the research developed by the first author in her master degree in social and institutional psychology, having as its theme the researcher’s meetings as clown and as psychologist with the workers in the spaces of permanent education practices in mental health. Such meetings take place from the interventions of the clown Dulcinóia, embodied in the researcher through the mask of the red nose, both at the permanent education practices in mental health and in the exercise of the research. These interventions were termed laugh-clinic interventions. Thus, the relationships of clown techniques with mental health from the lived experiences and possible inventions on different ways of working and caring in this context are discussed. The experiences are narrated and developed from the methodology of the essay on the lived scenes. As a conclusion, we highlight the importante of clown´s figure presence and sign of humor as producers of possible transformations and extention of the look on mental health work.

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Author Biographies

Rita Pereira Barboza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Psicóloga, mestre em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coordena o Neip - Núcleo de Estudos e Intervenções de Palhaço, atuando no encontro entre Psicologia e Palhaçaria. Trabalha como psicóloga em um CapsAD. Foi membro do Colegiado Gestor da Rede Multicêntrica para Educação Permanente e Apoio Institucional às politicas de álcool e outras drogas/UFRGS. Atua principalmente nos seguintes temas: clown/palhaçaria, escrita de si, saúde mental, acompanhamento terapêutico, álcool e outras drogas.

Analice de Lima Palombini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1983), mestrado em Filosofia pela mesma universidade (1996) e doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (2007). É docente do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com atuação junto ao curso de graduação em Psicologia, ao Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional e à Residência em Saúde Mental Coletiva, da qual é atualmente coordenadora. Mantém, desde 1998, aliado ao ensino e à pesquisa, o projeto de extensão Programa de Acompanhamento Terapêutico na Rede Pública - ATnaRede. Foi coordenadora do GT da ANPEPP Dispositivos clínicos em saúde mental. Segue fazendo parte do mesmo GT, renomeado Psicanálise, política e clínica. Esteve vinculada à Université de Montréal como pesquisadora convidada no período de maio a dezembro de 2018. Integra a gestão do Conselho Regional de Psicologia (2019-2022). Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Saúde Mental, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde mental coletiva, acompanhamento terapêutico, atenção psicossocial, psicanálise, cidade. É bolsista produtividade CNPq 2. 

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Published

2022-12-05

How to Cite

BARBOZA, R. P.; PALOMBINI, A. DE L. Laugh-clinic interventions: between clowns and workers on permanent education in mental health. Fractal: Journal of Psychology, v. 34, p. Publicado em 05/12/2022, 5 Dec. 2022.

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