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Contributions of psychology to the teacher-student relationship

Authors

  • Alexandra Coelho Pena Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5792

Keywords:

psychology, education, teacher-student relationship

Abstract

The views of different approaches of psychology – and of other fields of knowledge – about the way human being acquires knowledge, may contribute to the comprehension of the relation that is established between adults and kids, adults and teenager and adults and adults in the many educational segments, from day care to university. The goal of the article is to explain the main concepts of theories of Jean Piaget, Lev Vigotski, Wilhelm Reich and Martin Buber, seeking with this, elements that help in the comprehension of the complex teacher-student relationship that goes beyond the classroom and disrupting with a view of education as transfer of knowledge. This relationship is built in a given time and space, marked by values, ideologies, norms and discourses. The contributions of psychology to education must move towards helping to understand the complex interactions established within educational institutions, contextualizing the phenomena and addressing them in the context of relationships between people, considering the complexity involved in this discussion.

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Author Biography

Alexandra Coelho Pena, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Graduada em Psicologia pela USU, Especialista em Educação Infantil pela PUC-Rio, Mestre pelo Instituto de Psicologia da UFRJ e Doutora em Educação pela PUC-Rio. Pós-doutorado no Departamento de Educação da PUC-Rio. Coordenadora do Grupo de Pesquisa INFOC (Infância, Formação e Cultura). Professora do Departamento de Educação da PUC-Rio. Coordenadora e Professora do Curso de Especialização em Educação Infantil: perspectivas de trabalho em creches e pré-escolas da PUC-Rio. Coordenadora e Professora do Curso de Extensão A Creche e o trabalho cotidiano com crianças de 0 a 3 anos da PUC-Rio. Experiência nas áreas de Educação Infantil, Formação de Professores, Histórias de Vida e Pesquisa.

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Published

2021-08-31

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How to Cite

PENA, A. C. Contributions of psychology to the teacher-student relationship. Fractal: Journal of Psychology, v. 33, n. 2, p. 91-99, 31 Aug. 2021.

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Articles