Accessibility in high education: perceptions of employees with deficiency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5843

Keywords:

accessibility, employability, higher education, disability, historical-cultural psychology

Abstract

This study has the objective to verify the of accessibility conditions in a public institution located in the state of Parana, starting from the perception of employees with disabilities. Seven employees of the respective university, who declares themselves as having disabilities participated in the research. The data was collected using semi structured interviews. The data was discussed, starting from authors who theorize about this theme, or that are based to the Historical – Cultural Theory. The results revealed that, on the perception of the participants, the institution still has many barriers to accessibility, however, the participants believe that the university is trying to eliminate those obstacles, especially the ones related to architectonic, making adaptations and constructions such as: ramps, parking lots, adapted bathrooms, and others. We concluded that there is a need of enhancement of accessibility policy, and an effective careful and continuous evaluation of employees, needs.

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Author Biographies

Ana Paula Siltrão Bacarin, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (2014). Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia (Linha de pesquisa: Desenvolvimento Humano e Processos Educativos), da Universidade Estadual de Maringá (2015-2017).

Nilza Sanches Tessaro Leonardo, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (1988), mestrado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2001) e doutorado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2004). Pós-doutorado no Programa de pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Uberlândia. Atualmente é professora do departamento de Psicologia da UEM e do Programa de Pós-graduação em Psicologia da UEM - Mestrado e Doutorado; Professora do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas - Mestrado Profissional. Diretora Adjunta do Centro de Ciências Humana e Letras e Artes - CCH - da UEM.Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Escolar, autora de livros, capítulos de livros e artigos científicos na área de Psicologia e Educação E-mail: nstessaro@uem.br. ORCID iD 0000-0002-1692-9581

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Published

2022-06-02

How to Cite

BACARIN, A. P. S.; LEONARDO, N. S. T. Accessibility in high education: perceptions of employees with deficiency. Fractal: Journal of Psychology, v. 34, p. Publicado em 02/06/2022, 2 Jun. 2022.

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