Accessibility in high education: perceptions of employees with deficiency
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5843Keywords:
accessibility, employability, higher education, disability, historical-cultural psychologyAbstract
This study has the objective to verify the of accessibility conditions in a public institution located in the state of Parana, starting from the perception of employees with disabilities. Seven employees of the respective university, who declares themselves as having disabilities participated in the research. The data was collected using semi structured interviews. The data was discussed, starting from authors who theorize about this theme, or that are based to the Historical – Cultural Theory. The results revealed that, on the perception of the participants, the institution still has many barriers to accessibility, however, the participants believe that the university is trying to eliminate those obstacles, especially the ones related to architectonic, making adaptations and constructions such as: ramps, parking lots, adapted bathrooms, and others. We concluded that there is a need of enhancement of accessibility policy, and an effective careful and continuous evaluation of employees, needs.
Downloads
References
ARANHA, Maria Salete Fábio. Paradigmas da relação entre a sociedade e as pessoas com deficiência. In: Revista do Ministério Público do Trabalho / Procuradoria Geral do Trabalho. Brasília, ano XI, n. 21, p. 160-173, mar. 2001. Disponível em: http://www.anpt.org.br/attachments/article/2732/Revista%20MPT%20-%20Edi%C3%A7%C3%A3o%2021.pdf. Acesso em: 4 jun. 2016.
BARROCO, Sonia Mari Shima. A educação especial do novo homem soviético e a psicologia de L. S. Vigotski: implicações e contribuições para a psicologia e a educação atuais. 2007. 414 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, SP, 2007.
BRASIL. Presidência da República. Secretaria Geral. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.146, de 6 julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 5 jul. 2016.
BUENO, Carmem Leite Ribeiro; PAULA, Ana Rita de. Acessibilidade no mundo do trabalho. In: CONFERÊNCIA NACIONAL DOS DIREITOS DA PESSOA COM DEFICIÊNCIA. “ACESSIBILIDADE: VOCÊ TAMBÉM TEM COMPROMISSO”, I, 2006, Conselho Nacional dos Direitos da Pessoa Portadora de Deficiência - CONADE. Anais... Brasília, 2006. Disponível em: http://www.ampid.org.br/ampid/Docs_PD/subsidios_para_conferencistas.html. Acesso em: 1 jun. 2016.
CABRAL FILHO, Adilson Vaz; FERREIRA, Gildete. Movimentos sociais e o protagonismo das pessoas com deficiência. SER Social, Brasília, v. 15, n. 32, p. 93-116, 2013. https://doi.org/10.26512/ser_social.v15i32.13036
CARVALHO, Alfredo Roberto de. Inclusão social e as pessoas com deficiência: uma análise na perspectiva crítica. 2009. 180 f. Dissertação (Mestrado em Sociedade, Estado e Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Parana, Cascavel, 2009.
CARVALHO, Alfredo Roberto de; ROCHA, Jomar Vieira da; SILVA, Vera Lúcia Ruiz Rodrigues da. Pessoa com deficiência na História: modelos de tratamento e compreensão. In: CARVALHO, Alfredo Roberto de et al. (Org.). A pessoa com deficiência: aspectos teóricos e práticos. Programa Institucional de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais – PEE. Cascavel: EDUNIOESTE, 2013.
CARVALHO, Saulo Rodrigues de; MARTINS, Lígia Márcia. A sociedade capitalista e a inclusão/exclusão. In: FACCI, Marilda Gonçalves Dias; MEIRA, Marisa Eugênia Melillo; TULESKI, Silvana Calvo. A exclusão dos “incluídos”: uma crítica da psicologia da educação à patologização e medicalização dos processos educativos. 2. ed. Maringá: Eduem, 2012.
CIANTELLI, Ana Paula Camillo; LEITE, Lúcia Pereira; NUERNBERG, Adriano Henrique. Atuação do psicólogo nos “núcleos de acessibilidade” das universidades federais brasileiras. Psicologia Escolar e Educacional [online], São Paulo, v. 21, n. 2, 2017. https://doi.org/10.1590/2175-3539201702121119
DALAROSA, Adair Ângelo. Globalização, neoliberalismo e a questão da transversalidade. In: LOMBARDI, José Claudinei (Org.). Globalização, pós-modernidade e educação: história, filosofia e temas transversais. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. v. 1, p. 197-217.
KRANZ, Claudia Rosana. Os jogos com regras na perspectiva do desenho universal: contribuições à educação matemática inclusiva. 2014. 290 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2014.
KUENZER, Acacia. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luís (Org.). Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005. p. 77-96.
MELO, Douglas Christian Ferrari de; SILVA, João Henrique da. Trajetórias escolares de pessoas com deficiências na educação básica: qual lugar da Educação Especial? Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 1, p. 948-965, maio 2020. https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp.1.13510
OLIVEIRA, Elaine Teresa Gomes de. Acessibilidade na Universidade Estadual de Londrina: o ponto de vista do estudante com deficiência. 2003. 168 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, SP, 2003. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/91252. Acesso em: mar. 3014.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 12 dez. 2020.
RUIVO, Tânia Mara. Políticas institucionais de acessibilidade da pessoa com deficiência física: desafios e experiências em Instituição de Educação Superior. 2010. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, SC, 2010.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), 2009. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/211/o/SASSAKI_-_Acessibilidade.pdf?1473203319. Acesso em: 1 jun. 2016.
TANAKA, Eliza Dieko Oshiro; MANZINI, Eduardo José. O que os empregadores pensam sobre o trabalho da pessoa com deficiência? Revista Brasileira de Educação Especial [online], v. 11, n. 2, p. 273-294, 2005. https://doi.org/10.1590/S1413-65382005000200008
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores (1931). Havana: Científico Técnica, 1995. Obras Escogidas. Tomo III.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Fundamentos de defectología. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1997. Obras Escogidas. Tomo V.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Tradução de Denise Regina Saler, Marta Kohl de Oliveira e Priscila Nascimento Marques. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v37n4/a12v37n4.pdf. Acesso em: 5 jan. 2017.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch; LURIA, Alexander Romanovich. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
ZANETTI, Patricia da Silva. Uma análise das políticas educacionais para as pessoas com deficiência visual no Estado do Paraná. 2017. 258 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Oeste do Paraná, Cascavel, PR, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Paula Siltrão Bacarin, Nilza Sanches Tessaro Leonardo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.