Epistemology and psychologist formation: contemporary discussions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5859

Keywords:

psychology, approach, interdisciplinarity, formation, complexity.resumen

Abstract

This theoretical essay discusses the psychologist formation from its epistemological field and its contemporary challenges. The theme is problematized from the historical and theoretical constitution of psychology to the complex demands of training and professional performance, considering the graduation and postgraduate guidelines. For this, aspects related to the epistemological constitution of psychology are presented – its history, the association of its theoretical assumptions and the current configuration, whose limits are determined in the spaces of intersection with other areas of Science – as well as those related to professional training. Historical and political aspects, approaches, emphases, areas, interfaces, objects, theories, assumptions, practice, complexity, disciplinarity, paradigms and interdisciplines are elements that cross this discussion. Psychology is characterized as a science of plural epistemology with an integrative curriculum that aims to train a generalist professional. It is expected that the provocations presented will support other researchs on the connections between training and emerging forms of thinking in the sciences.

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Author Biographies

George Moraes De Luiz, Universidade Federal de Rondonópolis, Rondonópolis, MT

Possui Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso (2008), onde desenvolveu Projeto de Pesquisa de Iniciação Científica (2005-2008) com bolsa do CNPq. Cursou disciplinas e desenvolveu atividades práticas no Mestrado Integrado em Psicologia do Trabalho, das Organizações e dos Recursos Humanos, e no Instituto da Infância, na Universidade do Minho, Braga, Portugal (2007-2008), com bolsa do Programa Santander Universidades. Mestre (2011) e Doutor em Psicologia Social (2015) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com bolsa CNPq no Mestrado e bolsa CAPES e CNPq no doutorado, respectivamente. Realizou Estágio Doutoral no Grupo de Investigação de Estudos Sociais em Ciência e Tecnologia (GESCIT), na Universidade Autônoma de Barcelona, Barcelona, Espanha (2014), com bolsa CAPES. Ganhador do Prêmio Jovem Investigador de Mérito em Psicologia da Saúde, concedido pela Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde, Porto, Portugal (2008). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social e Comunitária. Foi Professor Substituto do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Rondonópolis ( 2011 a 2013) e do Campus Cuiabá (2016 a 2018), nessa última experiência atuou como docente do Núcleo de Educação Aberta e à Distância (NEAD/UAB), responsável pela coordenação pedagógica do curso de Pedagogia do Polo de Primavera do Leste. Igualmente foi Professor Titular do Curso de Psicologia do UNIVAG - Centro Universitário (2016 a 2021), onde participou do Núcleo Docente Estruturante (NDE), do Colegiado do Curso de Psicologia e do Comitê de Ética em Pesquisa (CEP). Atualmente, é Professor Adjunto I do Curso de Psicologia da Universidade Federal de Rondonópolis, e conselheiro do Conselho Regional de Psicologia 18ª Região (MT), onde também é Coordendor da Comissão de Psicologia na Assistência Social. E-mail: george@ufr.edu.br

Thiago Araújo Bezerra de Sousa, Centro Universitário de Várzea Grande, Várzea Grande, MT

Possui graduação em Psicologia pelo Centro Universitário de Várzea Grande(2016), graduação em Psicologia pela Universidade de Cuiabá(2005), graduação em Naturologia Aplicada pela Universidade do Sul de Santa Catarina(2010), especialização em Acupuntura pela Faculdade de Tecnologia em Saúde CIEPH(2014) e ensino-medio-segundo-graupela Rede Salesiana Brasil - Colégio Salesiano São Gonçalo(2001). Atualmente é Psicólogo do Centro de Intervenção e Reabilitação Para Dependentes Químicos. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Tratamento e Prevenção Psicológica.

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Published

2022-06-02

How to Cite

DE LUIZ, G. M.; SOUSA, T. A. B. DE. Epistemology and psychologist formation: contemporary discussions. Fractal: Journal of Psychology, v. 34, p. Publicado em 02/06/2022, 2 Jun. 2022.

Issue

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