Contributions of Eduardo Coutinho’s Method for Work and Organizational Psychology
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v30i2/5879Keywords:
method, Eduardo Coutinho, Psychology of Work and OrganizationsAbstract
This article aims to explore the methodological possibilities for the Work and Organisational Psychology (WOP) based on the works of Eduardo Coutinho. To this end, we sought to confront the methodological positions of this filmmaker with the traditional methodologies of WOP. In order to achieve such objective, we performed a literature search about this director and his filmography, as well as of the method that developed. Several convergences were identified: the valuation of the subjective experience of the subjects/characters; the video as a means to provoke expression and dialogue; the word as a way for experience appropriation. It is expected that this research will evolve and that WOP benefits more and more from Eduardo Coutinho’s patrimony.
Downloads
References
A FALECIDA. Direção: Leon Hirszman. Rio de Janeiro: Herbert Richers Produções Cinematográficas, 1965. 1 DVD (90 min).
A FAMÍLIA de Elizabeth Teixeira. Direção: Eduardo Coutinho. [S.l.: s.n.], 2014. 1 DVD (64 min).
A LEI e a vida. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: [s.n.], 1992. 1 DVD (35 min). Disponível em: https://youtu.be/FuxH2X6W9bo. Acesso em: 21 maio 2017.
AS CANÇÕES. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: VideoFilmes, 2011. 1 DVD (90 min).
BABILÔNIA 2000. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: CECIP, 1999. 1 DVD (80 min).
BARATTA, R. La video comme outil d’intervention pour l’analyse du travail. In: TEIGER, C.; LACOMBLEZ, M. (Coord.) (Se) Former pour transformer le travail? Dynamiques de constructions d’une analyse critique du travail. Laval: PUL, 2013. p. 492-494.
BENDASSOLI, P.; SOBOLL, L. A. (Org.). Clínicas do trabalho: novas perspectivas para compreensão do trabalho na atualidade. São Paulo: Atlas, 2011.
BENDASSOLI, P.; SOBOLL, L. A. (Org.). Métodos de pesquisa e intervenção em psicologia do trabalho: clínicas do trabalho. São Paulo: Atlas, 2014.
BERNARDET, J. C. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
BOCA do lixo. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: [s.n.], 1992. 1 DVD (50 min).
BRAGANÇA, F. (Org.). Eduardo Coutinho: encontros. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.
CABRA marcado para morrer. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: Mapa Filmes e Eduardo Coutinho Produções Cinematográficas, 1984. 1 DVD (119 min).
CENTRO DE PESQUISA E DOCUMENTAÇÃO DE HISTÓRIA CONTEMPORÂNEA DO BRASIL. Memória do Cinema Documentário Brasileiro: histórias de vida. Eduardo Coutinho. 2012. Disponível em: http://cpdoc.fgv.br/memoria-documentario/eduardo-coutinho. Acesso em: 13 de maio 2016.
CLOT, Y.; FAÏTA, D. Gêneros e estilos em análise do trabalho: conceitos e métodos. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 33-60, maio/ago. 2016.
DONA Flor e seus dois maridos. Direção: Bruno Barreto. [S.l.]: Carnaval Unifilm, 1976. 1 DVD (110 min).
EDIFÍCIO Master. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: VideoFilmes, 2002. 2 DVDs (110 min).
EDUARDO Coutinho. In: MNEMOCINE. Aruanda. [ca. 2003]. Disponível em: http://www.mnemocine.com.br/aruanda/coutinho.htm. Acesso em: 13 maio 2016.
FÉRNANDEZ, G.; CLOT, Y. Entrevistas en auto-confrontación: un método en clínica de la actividad. Informática na Educação: teroria & prática, Porto Alegre, v.13, n. 1, p. 11-16, jan./jun. 2010.
FROCHTENGARTEN, F. A entrevista como método: uma conversa com Eduardo Coutinho. Psicologia USP, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 125-138, jan./mar. 2009.
GAROTA de Ipanema. Direção: Leon Hirszman. Rio de Janeiro: Saga Filmes, 1967. 1 DVD (90 min).
GUÉRIN, F. et al. Compreender o trabalho para transformá-lo: a prática da Ergonomia. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.
JOGO de cena. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: VideoFilmes, 2007. 1 DVD (100 min).
KOSTULSKI, K. A linguagem na análise da atividade: formas de realização e funções psicológicas. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 6, n. especial, p. 59-68, 2013.
LACOSTE, M. Filmer pour analyser: l’importance du voir dans les micro-analyses du travail. Filmer le travail: recherche et réalisation. Champ Visuels. Revue Interdisciplinaire de recherches sur l’image, n. 6, p. 10-17, sept. 1997.
LHUILIER, D. Cliniques du travail. Nouvelle revue de psychosociologie, v. 1, n. 1, p. 179-193, 2006. doi: 10.3917/nrp.001.0179
LHUILIER, D. Filiações teóricas das clínicas do trabalho. In: BENDASSOLLI, P. F.; SOBOLL, L. A. P. (Org.). Clínicas do trabalho: novas perspectivas para compreensão do trabalho na atualidade. São Paulo: Atlas, 2011. p. 22-58.
LINS, C. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2004a.
LINS, C. O cinema de Eduardo Coutinho: uma arte do presente. In: TEIXEIRA, F. (Org.). Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus, 2004b. p. 179-198.
LINS, C.; MESQUITA, C. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2011.
MOLINIER, P.; FLOTTES, A. Travail et santé mentale: approches cliniques. Travail et emploi, n. 129, p. 51-66, 2012.
MONTMOLLIN, M. (Dir.). Verbalisations provoquées. In: ______. Vocabulaire de l’Ergonomie. 2. ed. Toulouse: Octarès, 1997.
O FIM e o princípio. Direção: Eduardo Coutinho. [S.l. : s.n.], 2005. 1 DVD (110 min).
O FIO da memória. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: [s.n.], 1991. 1 DVD (115 min).
O JOGO da dívida. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: Cecip, 1990. 1 DVD (58 min).
OS ROMEIROS do Padre Cícero. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: [s.n.], 1994. 1 DVD (37 min).
PÈLEGRIN, B. Sur l’autoconfrontation: vous avez dit «croisee ?». Ergologia, n. 5, p. 107-145, mar. 2011.
PEÕES. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: VideoFilmes, 2004. 1 DVD (85 min).
RIBEIRO, B. C. Trabalho e gestão através do cinema. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais)–Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013.
SACRAMENTO, I. Depois da revolução, a televisão: cineastas de esquerda no jornalismo televisivo dos anos 1970. 2008. 318 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura)–Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2008.
SALLES, J. M. Prefácio. In: LINS, C. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2004. p. 7-10.
SANTA Marta: duas semanas no morro. Direção: Eduardo Coutinho. Produção: Frederico Morais. Rio de Janeiro: [s.n.], 1987. 1 DVD (54 min).
SANTO forte. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: CECIP, 1999. 1 DVD (80 min).
SCHWARZ, R. Que horas são? Ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
ÚLTIMAS conversas. Direção: Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: VideoFilmes, 2015. 1 DVD (87 min).
UM dia na vida. Direção: Eduardo Coutinho. [S.l.: s.n.], 2010. 1 DVD (94 min).
VOLTA Redonda – Memorial da greve. Direção: Eduardo Coutinho. 1989. Rio de Janeiro: [s.n.], 1989. 1 DVD (39 min).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.