Generalist formation: the perception of graduates of Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5887

Keywords:

psychologist’s formation, generalist formation, curricular guidelines

Abstract

The formation in Psychology has been the subject of discussions since its regulation as a profession. The present study aimed to identify the perception of graduates of a Psychology undergraduate course at a federal university in the northeast, about the generalist formation, considering your “recent” history with the university expansion in Brazil and the compliance with the National Curricular Guidelines. This is a qualitative study, whose data were obtained through individual semi-structured interviews, with eight graduates psychologists inserted in the labor market. The analysis of the results occurred based on Bardin’s Content Analysis (1977), where it was observed a little assertive understanding about the concept of generalist formation, and a certain difficulty in naming itself as a generalist professional, even though this posture is part of daily practice. Besides that, there were criticisms about the curriculum and the relationship with the teachers. However, a positive evaluation stands out.

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Author Biographies

Fabrício Magalhães Santana, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE

Graduado em Psicologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) (2016). Especialista em Saúde Pública pela Faculdade Educamais (2020). Mestrando em Psicologia na UNIVASF, na linha de Processos Psicossociais. Atualmente é Docente nos cursos de Psicologia do Centro Universitário Arnaldo Horácio Ferreira (UNIFAAHF) e do Centro Universitário São Francisco de Barreiras (UNIFASB|UNINASSAU). Possui interesse pelos temas de Formação Generalista, Formação do Psicólogo, Prática do Psicólogo, Estereótipos, Gênero e Sexualidade. Ainda, à temas recorrentes como Psicologia Clínica, Saúde Mental e Psicanálise Lacaniana.

Geusa de Amorim Sousa, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF, na qual atuou por meio do Estágio Curricular Obrigatório, no Centro de Estudo e Prática de Psicologia (CEPPSI-UNIVASF) e no Centro de Atenção Psicossocial - CAPS André do Cavaquinho. Possui interesse em debates acerca dos novos sintomas contemporâneos, na perspectiva da psicanálise lacaniana.

Marcelo Silva de Souza Ribeiro, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE

Possui graduação em Psicologia pelo Centro de Ensino Superior de Maceió (1994); especialização em Educação Especial (UFAL/1994) e Educação a Distância (SENAC - AL/2011); especialização em Produção de Mídias para Educação Online (UFBA/2018); mestrado em Educação em Pesquisa - Université du Québec (2003) e doutorado em Ciências da Educação - Université du Québec à Chicoutimi / Université du Québec à Montréal (2013). Tem pós-doutorado em Educação - UFBA, Departamento de Educação, vinculado ao grupo de pesquisa FORMACCE. É professor adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco, lotado no Colegiado de Psicologia; professor do Mestrado em Psicologia (Univasf); professor do programa de Mestrado em Formação Docente da Universidade de Pernambuco - UPE (Campus Petrolina) e editor da Revista de Educação do Vale do São Francisco - Revasf. Coordena o projeto de pesquisa “A relação das crianças com os seus pais: o lugar da brincadeira?”, em cooperação internacional com a Université du Québec à Trois Riviéres (UQTR). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: infância, novas tecnologias, processos inclusivos e formação profissional.

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Published

2022-06-02

How to Cite

SANTANA, F. M.; SOUSA, G. DE A.; RIBEIRO, M. S. DE S. Generalist formation: the perception of graduates of Psychology. Fractal: Journal of Psychology, v. 34, p. Publicado em 02/06/2022, 2 Jun. 2022.

Issue

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Articles