City of God in 360°

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5905

Keywords:

psychoanalysis, cinema, repetition, filicide, culture

Abstract

In this paper, the film City of God, by Fernando Meirelles, is the trigger for a reflection on barbarism in Brazilian outskirts. Captured in its narrative plot, the middle-class spectator is encouraged to move from a passive position, insofar as he is entangled in the violence that the film denounces. From a methodological point of view, this film analysis consists of a psychoanalytic research supported on the way Freud listens to a visual work in The Moses of Michelangelo. In this sense, a formal element of the City of God’s composition – a 360º panoramic view – seems to allude to the genocide of the country’s black youth. From a psychoanalytical reading, we suggest that this circuit of repetition indicates the filicide in culture: the extermination of new generations orchestrated by power structures in order to sustain positions of jouissance. In the deadly circuit in which young black Brazilian people from the periphery are swallowed, it is a matter of describing what is regularly repeated, but also the possibilities of inscribing a difference.

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Author Biographies

Samanta Antoniazzi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Possui graduação em Psicologia pela Ponticífia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2010). É psicanalista, membro associado do Centro de Estudos Psicanalíticos de Porto Alegre (CEPdePA) e mestre em Psicanálise: Clínica e Cultura (UFRGS, 2017). Trabalha em atendimento clínico psicanalítico e leciona no curso de Pós-graduação em Psicoterapia de Orientação Psicanalítica (Unochapecó) e no curso Teoria Psicanalítica e a Clínica Psicoterápica (Instituto Contemporâneo). Coordena o grupo de estudos “Traço, trauma, temporalidade: perspectivas psicanalíticas”, no CEPdePA. 

Amadeu de Oliveira Weinmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Psicanalista. Graduado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/1985) e em Psicologia (UFRGS/1998). Especialista em Clínica Psicanalítica (UFRGS / 2001). Doutor em Educação (UFRGS/2008). Supervisor da Clínica de Atendimento Psicológico da UFRGS desde 2002. Professor Associado 3 do Departamento de Psicanálise e Psicopatologia do Instituto de Psicologia da UFRGS. Professor permanente do PPG em Psicanálise: Clínica e Cultura da UFRGS desde sua criação, em 2014. Professor permanente do PPG em Psicologia Social e Institucional/UFRGS. Membro do GT ANPEPP Psicopatologia e Psicanálise. Membro da Associação Universitária de Pesquisa em Psicopatologia Fundamental (AUPPF). Ex-tutor do PET Psicologia UFRGS (2015/2020). Coordenador, juntamente com Simone Zanon Moschen e Maria Cristina Candal Poli, da série Psicanálise: Clínica e Cultura da Editora da UFRGS. Coordenador do Núcleo de Pesquisa em Psicanálise e Cinema (2011/2019). Participante do grupo de pesquisa “A Psicanálise e a Clínica na Universidade”, linha de pesquisa Cinema e Psicanálise (2014/2018).

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Published

2022-07-26

How to Cite

ANTONIAZZI, S.; WEINMANN, A. DE O. City of God in 360°. Fractal: Journal of Psychology, v. 34, p. Publicado em 26/07/2022, 26 Jul. 2022.

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