Therapeutic workshops in mental health
researching WITH the Actor-Network Theory
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v33i3/5986Keywords:
therapeutic workshops, mental health, Theory Actor-Network, searchCOMAbstract
The objective of this article is to present a description of an experience, the result of a Therapeutic Workshop developed in a Psychosocial Care Center (CAPS), a key device for the Psychiatric Reform and for Mental Health care through the Brazilian Unified Health System (SUS). We used, for this study, the theoretical and methodological formulations of the Actor-Network Theory (ANT), the propositions of the term ResearchWITH, besides the records in the field diaries, which, in turn, engender this writing, enabling the affections that forged it to be evidenced in this investigation. We hope that this text may expand the possibilities of the psychologist’s work in research and in health care practices. We conclude that, with the proposed activities, the meetings contributed to the social bonding of the subjects, promoting self-care and leading them to deal with their own treatment in a creative way, presenting itself as a welcoming space with important potential for the production of more autonomous subjects.
References
BIBLIOTECA VIRTUAL EM SAÚDE. DeCS/MeSH. Descritores em Ciências da Saúde [online]. 29 jun. 2018. Disponível em: https://decs.bvsalud.org/ths/resource/?id=28451&filter=ths_termall&q=Sa%C3%BAde%20Mental. Acesso em: 22 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Saúde Mental no SUS: os centros de atenção psicossocial. Brasil, MS: 2004.
FRANKEN, Ieda; COUTINHO, Maria da Penha de Lima; RAMOS, Maria Natália Pereira. Representações sociais, saúde mental e imigração internacional. Psicologia: Ciência e Profissão [online], v. 32, n. 1, p. 202-219, 2012. https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000100015
LATOUR, Bruno. Esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Bauru: EDUSC, 2001.
LATOUR, Bruno. Changer de société: réfaire de la sociologie. Paris: La Découverte, 2006.
LATOUR, Bruno. Como falar do corpo? A dimensão normativa dos estudos sobre a ciência. In: NUNES, João Arriscado; ROQUE, Ricardo (Org.). Objetos impuros: experiências em estudos sociais da ciência. Porto: Afrontamento, 2007. p. 40-61.
MACHADO, Bruna Fernandes Murbach Teles; FERNANDES JUNIOR, Ary. Óleos essenciais: aspectos gerais e usos em terapias naturais. Cadernos Acadêmicos, Tubarão, SC, v. 3, n. 2, p. 105-127, nov. 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/137219. Acesso em: 8 set. 2016.
MOL, Annemarie. Política ontológica: algumas ideias e várias perguntas. In: NUNES, João Arriscado; ROQUE, Ricardo (Org.). Objectos impuros: experiências em estudos sociais da ciência. Porto: Afrontamento, 2008. p. 63-73.
MONTEIRO, Cleide Pereira. A clínica das psicoses e a prática analítica nas instituições públicas de saúde mental. 2005. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2005.
MONTEIRO, Rachel Lira. O Refresco da cabeça: qualidade de oficinas terapêuticas segundo os usuários. 2007. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Escola de Enfermagem Anna Nery, Rio de Janeiro, 2007.
MORAES, Marcia. PesquisarCOM: política ontológica e deficiência visual. In: MORAES, Marcia; KASTRUP, Virginia (Org.). Exercícios de ver e não ver: arte e pesquisa com pessoas com deficiência visual. Rio de Janeiro: Nau, 2010. p. 26-51.
MORAES, Marcia; MONTEIRO, Ana Cristina Lopes. O corpo que nós fazemos: a deficiência visual em ação. In: FERREIRA, Arthur Arruda Leal et al. (Org.). Teoria Ator-Rede e Psicologia. Rio de Janeiro: Nau, 2010. p. 98-114.
MORAES, Marcia et al. Corpo, memória e testemunho: cheiros que deixam marcas. In: PRESTELO Eleonora Torres; QUADROS, Laura Cristina de Toledo (Org.). O tempo e a escuta da vida: configurações gestálticas e práticas contemporâneas. Rio de Janeiro: Quartet, 2014. p. 51-73.
NATHAN, Tobie. Nous ne sommes pas seuls au monde. Paris: Les empêcheurs de penser en rond, Seuil, 2001.
PEDRO, Rosa. Sobre redes e controvérsias: ferramentas para compor cartografias psicossociais. In: FERREIRA, Arthur Arruda Leal et al. (Org.). Teoria Ator-Rede e Psicologia. Rio de Janeiro: Nau, 2010. p. 78-96.
PISTRANG, Nancy; BARKER, Chris. Varieties of qualitative research: A pragmatic approach to selecting methods. In: COOPER, Harris et al. (Org.). APA handbook of research methods in Psychology. Washington DC: American Psychological Association, 2012. v. 2, p. 5-18.
QUINTAIS, Luís. [Recensão a] Mol, Annemarie. 2002. The body multiple: ontology in medical practice. Antropologia Portuguesa. 2008. v. 24/25. http://dx.doi.org/10.14195/2182-7982_25_13
RANGEL, Flavia Corpas. O manejo das oficinas terapêuticas em saúde mental. 2006. Dissertação (Mestrado em Psiquiatria e Saúde Mental) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
RAUTER, Cristina. Oficinas para quê? Uma proposta ético-estético-política para oficinas terapêuticas. In: AMARANTE, Paulo (Org.). Ensaios: subjetividade, saúde mental, sociedade. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2000. p. 267-277.
STENGERS, Isabelle. A invenção das ciências modernas. São Paulo: Editora 34, 2002.
TSALLIS, Alexandra Cleopatre; RIZO, Gabriela. Teoria Ator-Rede: um olhar sobre o trabalho de campo em psicologia. In: FERREIRA, Arthur Arruda Leal et al. (Org.). Teoria Ator-Rede e Psicologia. Rio de Janeiro: Nau, 2010. p. 222-232.
TSALLIS, Alexandra Cleopatre et al. O que nós psicólogos podemos aprender com a Teoria Ator-Rede? Interações, São Paulo, v. 12, n. 22, p. 57-86, jul./dez. 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35402204. Acesso em: 1 set. 2016.
VIÉGAS, Marcelo Nuñez; TSALLIS, Alexandra Cleopatre. O encontro do pesquisador com seu campo de pesquisa: de janelas a versões. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 6, n. 2, p. 298-304, ago./dez. 2011. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/revistalapip/volume6_n2/Viegas_&_Tsallis.pdf. Acesso em: 31 ago. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fractal: Journal of Psychology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.