Transformations in the Management of Advertising Agencies during the Covid-19 Pandemic: a study in the regions of Paranhana and Hortensias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45781

Keywords:

Advertising business, Covid-19, Advertising agencies, Advertising practices, Regional development

Abstract

The article discusses changes in the management practice of advertising agencies located in the regions of Paranhana and Hortensias, covering companies in the Serra and Encosta da Serra Gaucha. Viewing the impacts that social isolation of Covid-19 pandemic has generated in these territories, a look is given to the actions taken to face the crisis where creative industries is still growing. The work is structured by a theoretical review about business management in times of crisis, post-contemporary advertising practices and socioeconomic indicators in regional development; followed by an empirical approach, through exploratory methodology, which contemplates a focus group with five agencies. The objective is to carry out a mapping and analysis of activities adopted to face the crisis. Results indicate fundamental aspects for the survival of regional agencies based on the perceptions and actions of their managers on marketing management, the management of advertising business and the new demands on advertising services.

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Author Biographies

Eduardo Zilles Borba, Centro Interdisciplinar em Tecnologias Interativas da Universidade de São Paulo (CITI-USP); Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT); Universidade do Vale do Rio do Sinos (Unisinos).

Pós-Doutor em Engenharia Eletrônica pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Ciências da Comunicação e Informação pela Universidade Fernando Pessoa (UFP). Professor-convidado do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR) das Faculdades Integradas de Taquara (Faccat), onde também atua como professor-assistente nas graduações. Também é professor-assistente na Universidade do Vale do Rio do Sinos (UNISINOS) e pesquisador no CITI-USP (São Paulo), Ceclico-UFP (Porto) e Clepul-UL (Lisboa).

Marley Rodrigues, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Doutora em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Professora-assistente nas Faculdades Integradas de Taquara (Faccat).

Valmir Mateus Portal, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Mestre em Desenvolvimento Regional pelas Faculdades Integradas de Taquara (Faccat). Professor-assistente nas Faculdades Integradas de Taquara (Faccat).

Mônica Greggianin, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Mestre em Design pela Universidade do Vale do Rio do Sinos (Unisinos). Professora-assistente nas Faculdades Integradas de Taquara (Faccat).

Augusto Parada, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Doutor em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Coordenador e professor dos cursos de Publicidade e Propaganda, Relações Públicas e Design das Faculdades Integradas de Taquara (Faccat).

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Published

2021-03-01 — Updated on 2021-03-03

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How to Cite

Zilles Borba, E., Rodrigues, M., Portal, V. M., Greggianin, M., & Parada, A. (2021). Transformations in the Management of Advertising Agencies during the Covid-19 Pandemic: a study in the regions of Paranhana and Hortensias. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 11(20), 327-357. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45781 (Original work published March 1, 2021)

Issue

Section

Artigos (em Fluxo Contínuo)