“The soirées are the sound libraries of the peripheries”: A narrative about literacies and the right to the city
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v11i20.45797Keywords:
Literacies, Peripheral youth, Right to the cityAbstract
Peripheral cultural productions, in addition to being an option for leisure, production, labor and political-cultural participation for peripheral youths, can be understood as a powerful literacy agency (KLEIMAN, 1995). Based on our experience in a peripheral soirée, Sarau V (Viral), held in the city of Nova Iguaçu, metropolitan region of the state of Rio de Janeiro, idealized and organized by coauthor Janaina Tavares, we weave a narrative by a 'double authorship' in two distinct textual genres (BAKTHIN, 1997), which we call scene-writing and back-writing (GOFFMAN, 1985). Based on the field of literacy studies (STREET, 2001), we argue that the practices of the Sarau V show a multisemiotic and multisensory writing (MILLS, 2016) that denaturalizes hegemonic scalar projections (CARR; LEMPERT, 2016), re-territorializes urban spaces (GUATTARI; ROLNIK, 2010) and claims the right to the city (HARVEY, 2016).
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. (orgs.) Situated Literacies: Reading and wrintng in context. Londres: Routledge, 2000.
BLOCK, E. O Princípio da Esperança. Vol.III. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.
BLOMMAERT, J. Grassroots literacies: Writing, identity and voice in Central Africa. London: Routledge, 2008.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: ____. Vários Escritos. 3. ed. rev, e ampl. São Paulo: Duas Cidades, 1995. p. 235 – 263.
CARR, E.; LEMPERT, M., (orgs.). Scale: Discourse and Dimensions of Social Life. Berkeley: University of California Press, 2016.
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano. Vol. 1: Artes de fazer.Petrópolis: Vozes, 1994.
CHIMAMANDA, A. O perigo de uma história única. 2010. Disponível em: https://www.geledes.org.br/chimamanda-adichie-o-perigo-de-uma-unica-historia/. Acesso em: 04 set. 2020.
DUSSEL, I. Sobre a precariedade da escola. In: LARROSA, J. Elogio da escolar (org.) Belo Horizonte :Autêntica Editora, 2017. p. 87-112.
FOUCAULT, M. Outros Espaços. In: Foucault, M. Estética. Literatura, pintura, música e cinema. Trad.: Inês Autran Dourado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
GALEANO, E. Dias e Noites de Amor e Guerra. São Paulo: Editora L&PM, 2001.
GEE, J. Social Linguistics and literacies. Ideologies in Discourses. Hampshire: The Flamer Press, 1990.
GEERTZ, Cl. Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro, Zahar, 1978.
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985
GUATTARI, F.; RONILK, . Micropolítica: cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes, 2010
HARRYS, R. Rethinking Writing. London: Continuum, 2000.
HARVEY, David. O Direito à cidade. Lutas Sociais, São Paulo, n.29, p.73-89, jul./dez. 2012. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/272071/mod_resource/content/1/david-harvey%20direito%20a%20cidade%20.pdf. Acesso em: 4 set. 2020.
HB, HERALDO. O Cerol fininho da Baixada. Histórias do cineclube Mate com Angu. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2013.
KLEIMAN, A.; ASSIS, Juliana. (orgs.). Significados e ressignificações do letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2016.
KLEIMAN, Angela B. Introdução: Modelos de letramento e as práticas de alfabetizaçãonaescola. In: KLEIMAN, Angela B. (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995. p. 15-61.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. Nova York: Routledge, 1996.
LOPES, Adriana; FACINA, Adriana ; SILVA, Daniel. Nó em Pingo d’água. Sobrevivência, Cultura e Linguagem. Rio de Janeiro: Mórula; Florianópolis: Insular, 2019.
LOPES, Adriana; SILVA, Daniel; FACINA, Adriana; CALAZANS, Rafael; TAVARES, Janaina. Desregulamentando dicotomias: transletamentos, sobrevivências, nascimentos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 56, n. 3, p. 753-780, 2017.
MAIA, Junot. Fogos digitais: Letramentos de sobrevivência no Complexo do Alemão/RJ. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
MENEZES DE SOUZA, Lynn Mario. Para uma ecologia da escrita indígena: A escrita multimodal kaxinawá. In: SIGNORINI, Inês (org.). Investigando a relação oral/escrito e as teorias do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 167-192.
MIGNOLO, W. D. Local histories/ global designs: Coloniality, subaltern knowledges and border thinking. Princeton: Princeton University Press, 2000.
NASCIMENTO, E. P. do. É tudo nosso! Produção Cultural na periferia paulistana. Tese (Doutorado em Antropologia). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
RIO, João do. A rua. In: A alma encantadora das ruas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
SCOLLON, R.; SCOLLON S.W. Intercultural communication. Oxford: Blacweel, 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.