Epistemometer

A Methodology for the Decolinization and Transformation of the Curriculum of Brazilian Universities

Authors

  • José Jorge de Carvalho INCTI/UNB

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.57921

Keywords:

Epistemometer, Eurocentrism, Meeting of Knowledges, decolonization, pluriepistemic university

Abstract

The article presents a new methodological tool, called Epistemometer, designed to evaluate the degree of epistemic (de)colonization present in the curriculum and in the courses offered by Brazilian universities. The Epistemometer is derived from the theory of the Meeting of Knowledges, a project dedicated to the inclusion of the knowledges of Indigenous, Afro-Brazilian and other traditional peoples as a way of building a newpluriepistemic Brazilian university. The model of epistemic plurality is presented by the image of the three Borromean circles, used to represent the three main trunks that shaped Brazilian epistemic diversity: the Western, the Indigenous, and the Afro-diasporic. It is also  presented the model of the seven variables and dimensions which forms part of the method of the Epistemometer.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Jorge de Carvalho, INCTI/UNB

Ph.D em Antropologia Social por The Queen's University Of Belfast (1984); pos-doutorado pela Rice University (1995) e pos-doutorado pela University of Florida (1996). Professor Titular no Departamento de Antropologia da Universidade de Brasília, Pesquisador 1-A do CNPq e Coordenador do INCT - Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia e Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, do Ministério de Ciência e Tecnologia e do CNPq.

References

ACOSTA, Alberto. O Bem Viver. São Paulo: Autonomia Literária, Elefante Editora, 2016.

ADEATE, Tosin; SEWCHURRAN, Anusharani. African Epistemologies and the Decolonial Curriculum. Acta Academica, v. 55, n. 1, p. 1-19, 2023.

AGASSI, Joseph. Modified Conventionalism is more Comprehensive than Modified Essentialism. In: SCHILP, Paul Arthur (org.). The Philosophy of Karl Popper. Vol. II. La Salle, Ill: Open Court, 1974. p. 693-696.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.

AMIR, Samir. Eurocentrism. London: Monthly Review Press, 2010.

BOGHOSSIAN, Paul. Medo do Conhecimento. Contra o Relativismo e o Construtivismo. São Paulo: Editora Senac, 2012.

CARVALHO, José Jorge de. A Escola de Kyoto, a Filosofia Ocidental e as Artes Indígenas Amazônicas. Triálogo para a Construção de um Encontro de Saberes Filosóficos. In: FLORENTINO NETO, Antonio; GIACOIA JR., Oswaldo (orgs.). Ciência e Arte na Escola de Kyoto. Campinas: Editora PHI, 2019b. p. 105-126.

CARVALHO, José Jorge de. A Perspectiva do Axé como Episteme Afro-Brasileira e como Proposta Civilizatória. Cadernos de Inclusão, Brasília, INCT de Inclusão, 2023d.

CARVALHO, José Jorge de. A Proposal to Transform the Curriculum of Universities. Towards a Multingual, Multicultural, and Pluriepistemic Academic Institution. Cadernos de Inclusão, Brasília, INCT de Inclusão, n. 21, 2023a.

CARVALHO, José Jorge de. Autodeclaração Confrontada e Punição de Fraudes. Os Avanços da Igualdade Racial na Era das Cotas. Revista Ensaios e Pesquisa em Educação e Cultura, v. 5, n. 9, 2020c.

CARVALHO, José Jorge de. De la Epistemología Occidental a las Epistemologías del Cosmos Vivo. In: TOBAR, Javier (org.). Virus, revueltas y crisis. Lecturas de la pandemia COVID-19 desde las epistemologias del cosmos vivo. Buenos Aires: CLACSO ; Popayán: Universidad del Cauca, 2022b. p. 21-77.

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de Saberes e Descolonização: Para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e Pensamento Afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 79-106.

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de Saberes e Filosofia Intercultural. Tradições de Pensamento Ocidentais, Asiáticas e Indígenas em Diálogo. Modernos & Contemporâneos, v. 5, n. 3, p. 6-26, jul./dez. 2021.

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de Saberes, Descolonização e Transdisciplinaridade. Três Conferências Introdutórias. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo (orgs.). Universidade Popular e Encontro de Saberes. Brasília: INCT de Inclusão ; Salvador: EDUFBA, 2020a. p. 13-56.

CARVALHO, José Jorge de. Notório Saber para os Mestres e Mestras dos Povos e Comunidades Tradicionais. In: RIBEIRO Mônica Medeiros; MENCARELLI, Fernando (orgs.). Mundos Possíveis. Culturas em Pensamento. Belo Horizonte: Incipit, 2022a. p. 69-101.

CARVALHO, José Jorge de. O Encontro de Saberes nas Artes e as Epistemologias do Cosmos Vivo. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo (orgs.). Universidade Popular e Encontro de Saberes. Brasília: INCT de Inclusão ; Salvador: EDUFBA, 2020b. p. 475-507.

CARVALHO, José Jorge de. The Meeting of Knowledges in the Universities. A movement to decolonise the Eurocentric academic curriculum in Latin America. In: HARRISS, Harriet; SALAMA, Ashraft M.; LARA, Ane Gonzalez (eds.). Routledge Companion to Architectural Pedagogies of the Global South. New York: Routledge, 2023b. p. 69-78.

CARVALHO, José Jorge de. Transculturality and the Meeting of Knowledges. In: HEMETEK, Ursula; HINDLER, Daliah; HUBER, Harald; KAUFMANN, Therese; MALMBERG, Isolde; SAGLAM, Hande (orgs.). Transkulturelle Erkundungen. Wissenschaftlich-künstleriche Perspektiven. Viena: BöhlauVerlag, 2019a. p. 79-94.

CARVALHO, José Jorge de. Universidade Aberta para Novos Saberes, Sujeitos e Epistemologias. Um Modelo para a Refundação das Universidades Brasileiras. Ciência & Cultura, v. 75, n. 1, p. 01-12, maio 2023c.

CARVALHO, José Jorge de; ÁGUAS, Carla. Encontro de Saberes: Um Desafio Teórico, Político e Epistemológico. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; CUNHA, Teresa (orgs.). Colóquio Internacional Epistemologias do Sul. V. 1: Democratizar a Democracia. Coimbra: Universidade Coimbra/Centro de Estudos Sociais, 2015. p. 1017-1027.

CARVALHO, José Jorge de; ALBERNAZ, Pablo. Encontro de Saberes: Por uma Universidade Antirracista e Pluriepistêmica. Horizontes Antropológicos, ano 28, n. 63, p. 333-358, maio/ago. 2022.

CARVALHO, José Jorge de; COSTA, Samira Lima da. Processos de transmissão: o ensino universitário e o encontro com mestras e mestres dos saberes tradicionais. In: MONTEIRO, Ana Claudia Lima (org.). Processos Psicológicos: Perspectivas Situadas. Niterói: EDUFF, 2020. p. 26-55.

CARVALHO, José Jorge de; FLÓREZ, Juliana. Encuentro de Saberes: Proyecto para decolonizar el conocimiento universitário eurocêntrico. Nómadas, Universidad Central, Bogotá, v. 41, p. 131-147, out. 2014b.

CARVALHO, José Jorge de; FLÓREZ, Juliana. The Meeting of Knowledges: A project for the decolonization of universities in Latin America, Postcolonial Studies. Special Issue: Decoloniality, Knowledges and Aesthetics, v. 17, n. 2, p. 122-139, June 2014a.

CARVALHO, José Jorge de; FLÓREZ, Juliana; RAMOS, Máncel. El Encuentro de Saberes: Hacia una Universidad Pluriepistémica. In: CABRA AYALA, Nina Alejandra; ASCHNER RESTREPO, Camila (orgs.). Saberes Nómadas: Derivas del Pensamiento Próprio. Bogotá: Ediciones Universidad Central, 2017. p. 183-208.

CARVALHO, José Jorge de; VIANNA, Letícia C. R. Encontro de Saberes: Indicadores 2010-2020. Cadernos de Inclusão, Brasília, INCT de Inclusão, n.13, 2020.

CERTEAU, Michel de. The Mystic Fable. Volume One. The Sixteenth and Seventeenth Centuries. Chicago: University of Chicago Press, 1992.

CHASE, Michael; CLARK, Stephen; MCGHEE, Michael (orgs.). Philosophy as a Way of Life. Ancients and Moderns. Essays in Honor of Pierre Hadot. Londres: Blackwel, 2013.

CHIMAKONAM, Jonathan Ezumezu. A System of Logic for African Philosophy and Studies. Switzerland: Springer, 2019.

CHIMAKONAM, Jonathan O. (org.). Logic and African Philosophy. Seminal Essays on African Systems of Thought. Delaware: Vernon Press, 2020.

CHIMAKONAM, Jonathan O.; UCHENA OGBONNAYA, L. African Metaphysics, Epistemology and a New Logic. Switzerland: Springer, 2021.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o Encontro de Especialistas em Aspectos da Discriminação Racial Relativos ao Gênero. Revista Estudos Feministas, ano 10, v. 1, p. 171-188, 2002.

DUMAS, Alexandra. Encontros e desencontros de saberes: culturas populares+, teatro e universidade. PragMATIZES – Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura, Niterói, UFF, ano 13, n. 25, n. 13, set. 2023.

FERREIRA, Rogério. Matemática Interepistêmica para uma Formação Libertadora. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo. (orgs.). Universidade Popular e Encontro de Saberes. Brasília: INCT de Inclusão ; Salvador: EDUFBA, 2020. p. 383-409.

FEYERABEND, Paul. Contra o Método. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

FREUDENTHAL, Gideon; GROSSMANN, Henryk (orgs.). The Social and Economic Roots of the Scientific Revolution. Heidelberg: Springer, 2009.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Goethe y la Ciencia. Madri: Siruela, 2002.

HADOT, Pierre. La Filosofía como Forma de Vida. Madrid: Alpha Decay, 2009.

HALL, Stuart A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HAMPATÉ BÂ, Amadou; A Tradição Viva. In: ZERBO, Joseph-Ki (org.). História Geral da África. [Vol. 1]. Brasília: UNESCO, 2010.

HESSEN, Boris The Social and Economic Roots of Newton’s “Principia”. In: NEEDHAM, Joseph (org.). Science at the Crossroads. Londres: Frank Cass Ltd, 1971. p. 149-229.

HON, Tze-ki. Zhang Zhidong’s Proposal for Reform: A New Reading of the Quanxue Pian. In: KARL, Rebecca E.; ZARROW Peter (orgs.). Rethinking the 1898 Reform. Political and Cultural Change in Late Qing China. Cambridge: Harvard University Press, 2002. p. 77-98.

JARDIM, Raoni Machado Moraes. Educação Intercultural e o Projeto Encontro de Saberes: Do Giro Decolonial ao Efetivo Giro Epistêmico. Tese de Doutorado. Departamento de Estudos Latinoamericanos. Brasília: Universidade Brasília, 2018.

KAPHAGAWANI, Didier N.; MALHERBE, Jeanette G. Epistemology and the Tradition in Africa. In: COETZEE P. H.; ROUX, A. P. J. (orgs.). The African Philosophy Reader. Londres: Routledge, 1998. p. 259-319.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A Queda do Céu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LAKATOS, Imre. The Methodology of Scientific Research Programs. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.

LI, Zehou. A New Aproach to Kant. A Confucian-Marxist’s Viewpoint. Singapura: Springer, 2018.

LU, Mingjun. Chinese-Western Comparative Metaphysics and Epistemology. Lanham: Lexington Books, 2020.

MARX, Karl. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011.

MAYÁ, Maria Muniz Andrade Ribeiro. A Escola da Reconquista. Arataca: Teia dos Povos, 2021.

MUGO, Micere Githae. The Imperative Utu/Ubuntu in Africana Studies. Canada: Daraja Press, 2021.

NDLOVU-GATSHENI, Sabelo J. Epistemic Freedom in Africa. Deprovincialization and Decolonization. Londres: Routledge, 2018.

NGOENHA, Severino. Ubuntu: Novo Modelo de Justiça Global? In: NGOENHA, Severino E.; CASTIANO, José P. Pensamento Engajado. Ensaios sobre Filosofia Africana, Educação e Filosofia Política. Maputo: Universidade Pedagógica, 2011. p. 63-74.

POLANYI, Michael. Personal Knowledge. Towards a Post-Critical Philosophy. Londres: Routledge, 1958.

POLANYI, Michael. The Tacit Dimension. With a new foreword by Amartya Sen. Chicago: The University of Chicago Press, 2009.

POPPER, Karl. A Lógica da Pesquisa Científica. São Paulo: Cultrix, 2013.

POPPER, Karl. Epistemologia sem um Sujeito Conhecedor. In: Conhecimento Objetivo. Belo Horizonte: Itatiaia ; São Paulo: EDUSP, 1975. p. 108-150.

POPPER, Karl. Lógica das Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2004.

POPPER, Karl. O Conhecimento e o Problema Corpo-mente. Lisboa: Edições 70, 1997.

POPPER, Karl. Three Worlds. The Tanner Lecture on Human Values. Michigan: The University of Michigan, 1978.

RHEA, Zane Ma. Wisdom, Knowledge, and the Postcolonial University in Thailand. New York: Palgrave Macmillan, 2017.

ROSKER, Jana. Interpreting Chinese Philosophy. A New Methodology. Londres: Bloomsbury Academic, 2021.

SANTOS, Antonio Bispo. Colonização, Quilombos. Modos e Significações. Brasília: INCT de Inclusão ; UnB, 2019.

SHUZO, Kuki. The Structure of Iki. Sydney: Power Publications, 1997.

SMITH, Linda Tuhiwai. Descolonizando Metodologias: Pesquisa e Povos Indígenas. Curitiba: Editora UFPR, 2019.

TINGYANG, Zhao. All Under Heaven. The Tianxia System for a Possible World Order. Oakland: University of California Press, 2016.

TUGNY, Augustin Descolonizar as Artes na Universidade. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo (orgs.). Universidade Popular e Encontro de Saberes. Brasília: INCT de Inclusão ; Salvador: EDUFBA, 2020. p. 509-529.

TUGNY, Rosângela. Conhecimentos Tradicionais e Território na Formação Universitária. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo (orgs.). Universidade Popular e Encontro de Saberes. Brasília: INCT de Inclusão ; Salvador: EDUFBA, 2020. p. 439-461.

TUGNY, Rosângela; GONÇALVES, Gustavo (orgs.). Universidade Popular e Encontro de Saberes. Brasília: INCT de Inclusão ; Salvador: EDUFBA, 2020.

TUKANO, Álvaro O Mundo Tukano Antes dos Brancos. Brasília: INCT de Inclusão ; UnB, 2015.

TUSKE, Joerge. Indian Epistemology and Metaphysics. Londres: Bloomsbury Academic, 2019.

WA THIONG’O, Ngugi. Decolonising the Mind. Londres: Heineman, 1986.

WA THIONG’O, Ngugi. On the Abolition of the English Department. In: Homecoming. Essays on African and Caribbean Literature, Culture and Politics. Londres: Heineman, 1981. p. 145-150.

WESTON, Timothy. The Power of Position. Beijing University, Intellectuals, and Chinese Political Culture, 1898-1929. Berkeley: University of California Press, 2004.

ZEHOU, Li. A New Approach to Kant. New York: Springer, 2018.

ZWART, Hub. Understanding Nature. Case Studies in Comparative Epistemology. New York: Springer, 2008.

Published

2023-09-08 — Updated on 2023-09-20

Versions

How to Cite

Carvalho, J. J. de. (2023). Epistemometer: A Methodology for the Decolinization and Transformation of the Curriculum of Brazilian Universities. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 13(25), 302-345. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.57921 (Original work published September 8, 2023)

Issue

Section

25b: Imagens reflexas sobre os Encontros de Saberes no ensino superior