Como a universidade pode voltar a ser uma ideia
DOI:
https://doi.org/10.22409/rep.v16i30.67122Abstract
Starting from Latour’s description of how ‘learning to be affected’ relies on made set-up’s, we engaged with students in an exercise of mapping the university campus, which had been largely abandoned during the pandemic, and of articulating its study-forces. The focus was on how these made set-ups stage ‘collections’ and ‘collectives’ and embody forces that enable worlds to become talkative and to be loaded in words and senses. In our contribution, we also report on our own made set-up with students, detailing the articulations that emerged and the ways in which the university could actually become an idea again. This idea is not a mere mental image or (idealistic) representation, but rather a questioning imperative which, as Isabelle Stengers indicates, forces one to think in. Hence, our mappings and articulations of ‘on campus life’ offered no justifications as to why the university campus should indeed matter. Instead, they sought to ‘intensify’ the idea of the university, granting it the power to transform our relations to the reasons that might otherwise advise us to not to take the matter i.e. the campus into account.
Keywords: university campus, educational infrastructure, collective studying, pedagogical forms, digital limitations.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jan Masschelein, Maarten Simons; Daniel Gaivota

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Para submeter um manuscrito, os autores devem realizar o cadastro na plataforma, fornecer os dados solicitados e seguir as orientações recomendadas. Para tanto, será necessário apresentar o número da identidade de pesquisador. Para obtê-lo, é necessário realizar o cadastro na plataforma Open Researcher and Contributor ID (ORCID).
Ao submeter um manuscrito, os autores declaram sua propriedade intelectual sobre o texto e se comprometem com todas as práticas legais relativas à autoria. A submissão implica, ainda, na autorização plena, irrevogável e gratuita de sua publicação na REP, a qual se responsabiliza pela menção da autoria.
A REP tem acesso aberto e não cobra pelo acesso aos artigos.
Orientando-se pelo princípio de que tornar público e disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico contribui para a democratização mundial do conhecimento, a REP adota a política de acesso livre e imediato ao seu conteúdo.
No mesmo sentido, a REP utiliza a licença CC-BY, Creative Commons, a qual autoriza que terceiros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do trabalho, inclusive para fins comerciais, desde que se reconheça e torne público o crédito da criação original.
Para mais informações, contatar a editora através do e-mail revistaestudospoliticos@gmail.com