Práticas pedagógicas antirracistas na educação escolar quilombola, em rasa e caveira.
DOI:
https://doi.org/10.22409/rep.v16i30.67124Abstract
The present work aims to reflection the teaching and learning practices developed in two schools of different quilombola communities in the Lakes Region, in the state of Rio de Janeiro, formed in the post-abolition period and with common historical events. In this sense, the use of memory presents itself as a fundamental tool for the construction of a Quilombola and Anti-Racist School Education, making learning more meaningful through the appreciation of local knowledge, the biographies of the elderly in the classroom and the struggle for rights, so important for the empowerment of students. In this perspective, the school appears as a formative space of citizenship and identity (re)knowledge for the quilombolas of Quilombo da Rasa, in Armação dos Búzios and Caveira, in São Pedro da Aldeia. For the analysis of the two school practices, we will take as a basis the methodology of oral history to guide reflections on the trajectories of the elders in the respective communities and their memories, which are the guide to reflect on the social history of the region and the struggles for rights. We also use the methodology of participant observation during our teaching practice. Strategies for pedagogical practices in Quilombola School Education must be constructed from each community, a basic principle of the National Curricular Guidelines for Quilombola School Education and a complex challenge.
Keywords: Quilombos, Quilombola School Education, Public Policies, Anti-racist Education Memory
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gessiane Ambrosio Nazario, Juliana Pacheco de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Para submeter um manuscrito, os autores devem realizar o cadastro na plataforma, fornecer os dados solicitados e seguir as orientações recomendadas. Para tanto, será necessário apresentar o número da identidade de pesquisador. Para obtê-lo, é necessário realizar o cadastro na plataforma Open Researcher and Contributor ID (ORCID).
Ao submeter um manuscrito, os autores declaram sua propriedade intelectual sobre o texto e se comprometem com todas as práticas legais relativas à autoria. A submissão implica, ainda, na autorização plena, irrevogável e gratuita de sua publicação na REP, a qual se responsabiliza pela menção da autoria.
A REP tem acesso aberto e não cobra pelo acesso aos artigos.
Orientando-se pelo princípio de que tornar público e disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico contribui para a democratização mundial do conhecimento, a REP adota a política de acesso livre e imediato ao seu conteúdo.
No mesmo sentido, a REP utiliza a licença CC-BY, Creative Commons, a qual autoriza que terceiros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do trabalho, inclusive para fins comerciais, desde que se reconheça e torne público o crédito da criação original.
Para mais informações, contatar a editora através do e-mail revistaestudospoliticos@gmail.com