Girar a maçaneta: querela como ato pedagógico no território da sala de aula
DOI:
https://doi.org/10.22409/rep.v16i30.67126Abstract
This text positions "quarrel" (discussion, complaint, questioning) as a fundamental pedagogical tool for teachers in the classroom. The essay "Turning the Knob: Quarreling as a Pedagogical Act in the Classroom Territory" presents a reflection on the need to support the classroom as a place of being with others, of affection, of wholeness and of conceptions that understand human complexity. In dialogue with Arendt, Lopes, Vigotski, Larrosa and Barros, the writing reminds us that education is a political act, an act of resistance. When problematizing external impositions that seek to standardize the classroom, the importance of resisting these trends and building another space-time that considers the complexity of human life is highlighted. As a territory of constant negotiation and construction of meaning, adults and children engage in a dialogical and creative process when thinking about words. The classroom becomes a refuge where imagination and new possibilities are possible, because the relationship between adults and children is understood based on experiences that make us unique. There is, therefore, the search for school spaces-times that make the classroom a place where everyone plays a leading role and lives and realizes their stories and geographies.
Keywords: quarrel, teachers, classroom, pedagogical act, children.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Joaquim Rauber, Ivaine Maria Tonini, Jader Janer Moreira Lopes, Alana Morari Rauber

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Para submeter um manuscrito, os autores devem realizar o cadastro na plataforma, fornecer os dados solicitados e seguir as orientações recomendadas. Para tanto, será necessário apresentar o número da identidade de pesquisador. Para obtê-lo, é necessário realizar o cadastro na plataforma Open Researcher and Contributor ID (ORCID).
Ao submeter um manuscrito, os autores declaram sua propriedade intelectual sobre o texto e se comprometem com todas as práticas legais relativas à autoria. A submissão implica, ainda, na autorização plena, irrevogável e gratuita de sua publicação na REP, a qual se responsabiliza pela menção da autoria.
A REP tem acesso aberto e não cobra pelo acesso aos artigos.
Orientando-se pelo princípio de que tornar público e disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico contribui para a democratização mundial do conhecimento, a REP adota a política de acesso livre e imediato ao seu conteúdo.
No mesmo sentido, a REP utiliza a licença CC-BY, Creative Commons, a qual autoriza que terceiros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do trabalho, inclusive para fins comerciais, desde que se reconheça e torne público o crédito da criação original.
Para mais informações, contatar a editora através do e-mail revistaestudospoliticos@gmail.com