O que pode a aula? Experiências filosóficas colombianas em narrativa
DOI:
https://doi.org/10.22409/rep.v16i30.67129Abstract
This article seeks to (re)think and question the concept of “class”, its (dis)powers, its (dis)places, its implications and ways of being. What is a class? What can it be? What makes a class a class? These and many other questions are raised, based on reflections from an experience lived in a public school located in the rural area of the small district of Toca (Boyacá, Colombia). This “class” experience displaced the authors, not only in terms of space, but also in terms of time and dimensions. Khrónos and Aión traveled with us, thinking about multiple temporal experiences. Thinking about the essence of “school” and “class” together with the Greek etymology of the words, with the former corresponding to the meaning of free time and public space, and the latter to the idea of an open-air space, were some of the issues considered in the light of the theories of authors such as Kohan (2003, 2004, 2020), Rancière (2002), Freire (2015) and Barros (2003, 2015), among others. In a questioning writing, we tried to think about the concept of “class” in a philosophical education, in an attempt to find “backyards” in different ways of schooling.
Keywords: class, experience, skholé, displacement, backyard.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Gaivota, Cristiane Fátima Silveira, Mayara Ramos da Cunha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Para submeter um manuscrito, os autores devem realizar o cadastro na plataforma, fornecer os dados solicitados e seguir as orientações recomendadas. Para tanto, será necessário apresentar o número da identidade de pesquisador. Para obtê-lo, é necessário realizar o cadastro na plataforma Open Researcher and Contributor ID (ORCID).
Ao submeter um manuscrito, os autores declaram sua propriedade intelectual sobre o texto e se comprometem com todas as práticas legais relativas à autoria. A submissão implica, ainda, na autorização plena, irrevogável e gratuita de sua publicação na REP, a qual se responsabiliza pela menção da autoria.
A REP tem acesso aberto e não cobra pelo acesso aos artigos.
Orientando-se pelo princípio de que tornar público e disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico contribui para a democratização mundial do conhecimento, a REP adota a política de acesso livre e imediato ao seu conteúdo.
No mesmo sentido, a REP utiliza a licença CC-BY, Creative Commons, a qual autoriza que terceiros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do trabalho, inclusive para fins comerciais, desde que se reconheça e torne público o crédito da criação original.
Para mais informações, contatar a editora através do e-mail revistaestudospoliticos@gmail.com