A aula é um corte críptico
DOI:
https://doi.org/10.22409/rep.v16i30.67132Abstract
The text parts from an analysis of the contemporary political diagram described by thinkers such as Michel Foucault, Gilles Deleuze and Shoshana Zuboff in order to try to situate the school, its action and its political effects in reality. To this end, it takes the class as the basic element of this action, arguing that, based on Deleuze and Guattari's idea of an abstract machine, the class operates as a cut, in the philosophical sense of the term. Thus, the article proposes a more restricted conception of the classroom, recovering its original meaning and distancing it from neoliberal influences that promote individualistic and market logic. It does so by analyzing three specific cuts – temporal, spatial and relational – made by the specific configuration of the class, thus trying to delimit its territory. Based on this study and supported by other philosophers of education such as Masschelein, Simons, Biesta and Arendt, the article seeks to demonstrate how the educational unit class can, even more than ever, be an important interface on the front line of the biopolitical captures that, based on visibilization as an operative mode, contaminate all the territories of the contemporary world. And how the class, as we describe it, can do this insofar as it creates the conditions for cryptic action.
Keywords: class, cryptics, cut, biopolitics, school, heterotopy, heterochrony, heterodrasy.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Gaivota

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Para submeter um manuscrito, os autores devem realizar o cadastro na plataforma, fornecer os dados solicitados e seguir as orientações recomendadas. Para tanto, será necessário apresentar o número da identidade de pesquisador. Para obtê-lo, é necessário realizar o cadastro na plataforma Open Researcher and Contributor ID (ORCID).
Ao submeter um manuscrito, os autores declaram sua propriedade intelectual sobre o texto e se comprometem com todas as práticas legais relativas à autoria. A submissão implica, ainda, na autorização plena, irrevogável e gratuita de sua publicação na REP, a qual se responsabiliza pela menção da autoria.
A REP tem acesso aberto e não cobra pelo acesso aos artigos.
Orientando-se pelo princípio de que tornar público e disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico contribui para a democratização mundial do conhecimento, a REP adota a política de acesso livre e imediato ao seu conteúdo.
No mesmo sentido, a REP utiliza a licença CC-BY, Creative Commons, a qual autoriza que terceiros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do trabalho, inclusive para fins comerciais, desde que se reconheça e torne público o crédito da criação original.
Para mais informações, contatar a editora através do e-mail revistaestudospoliticos@gmail.com