A aula como ato estético, ético e político: explorando possibilidades a partir das contribuições de michel de certeau
DOI:
https://doi.org/10.22409/rep.v16i30.67125Abstract
This paper aims to reflect about the contributions of Michel de Certeau to the constitution of the class as a aesthetic, ethical and political act, and for this, uses as theorical references writings by the author and their research group in dialogue with others thinkers in the field of education, history and others areas of knowledge. The utilized methodology is a qualitative analysis of a teaching experience in a interdisciplinary stricto sensu post-graduation course, for which 21 students from different degrees were involved (Architecture, Administration, Computer Science, Law, Nursing, History, Medicine, Pedagogy, Psychology and Social Services). The analysis is based on the texts produced individually and in groups by those students, that carried walks through the city taking part in the walking methodology and/or observed the daily practices, inspired in the contributions of Certeau and collaborators. The analysis explores two points of discussion: the memories and dialogues between school and territory. The results reveal the potential of the class using the memories as references to identity and territory and the class as an opening to more territories. The class becomes, in this sense, an instigator of reading and analysis of the city in different perspectives: environmental, architectural, cultural, ethical, aesthetic and political.
Keywords: Class, Daily practices, Memory, Walking methodology, Territory, Interdisciplinarity.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Celeste Reis Fernandes de Souza, Maria Terezinha Bretas Vilarino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Para submeter um manuscrito, os autores devem realizar o cadastro na plataforma, fornecer os dados solicitados e seguir as orientações recomendadas. Para tanto, será necessário apresentar o número da identidade de pesquisador. Para obtê-lo, é necessário realizar o cadastro na plataforma Open Researcher and Contributor ID (ORCID).
Ao submeter um manuscrito, os autores declaram sua propriedade intelectual sobre o texto e se comprometem com todas as práticas legais relativas à autoria. A submissão implica, ainda, na autorização plena, irrevogável e gratuita de sua publicação na REP, a qual se responsabiliza pela menção da autoria.
A REP tem acesso aberto e não cobra pelo acesso aos artigos.
Orientando-se pelo princípio de que tornar público e disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico contribui para a democratização mundial do conhecimento, a REP adota a política de acesso livre e imediato ao seu conteúdo.
No mesmo sentido, a REP utiliza a licença CC-BY, Creative Commons, a qual autoriza que terceiros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do trabalho, inclusive para fins comerciais, desde que se reconheça e torne público o crédito da criação original.
Para mais informações, contatar a editora através do e-mail revistaestudospoliticos@gmail.com