MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTIONS ON HIGHABILITIES/GIFTEDNESS IN PHYSICAL EDUCATION

IDENTIFYING GAPS AND POWERS

Authors

  • Michele Pereira de Souza da Fonseca Universidade Federal do Rio de Janeiro http://orcid.org/0000-0003-0355-2524
  • Samara Oliveira Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Mariana Peres Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.viEspecial.48589

Keywords:

High abilities/Giftedness, Inclusion, Physical Education.

Abstract

This article aims to map and analyze scientific productions involving High Skills / Giftedness specifically in the field of Physical Education. The search took place in several databases, both linked to Education and Physical Education in the last 10 years. The research is qualitative, theoretical exploratory in nature. As a result, we found that there is a big gap in scientific production, indicating little concern in the area with regard specifically to this target audience of Special Education, but there is great power in developing this theme. For this, it is necessary to produce more studies involving these two fields, in order to subsidize Physical Education teachers for an inclusive practice.

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Author Biographies

Michele Pereira de Souza da Fonseca, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Educação (PPGE/UFRJ), Mestre em Educação (PPGE/UFRJ), Licenciada em Educação Física (EEFD/UFRJ). Professora adjunta da Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEFD-UFRJ). Coordenadora de Extensão da EEFD-UFRJ. Fundadora e Coordenadora do LEPIDEFE - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física Escolar (EEFD-UFRJ). Coordenadora da Pós-Graduação gratuita em Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva (UFRJ). Membro do Comitê Científico GTT Inclusão e Diferenças do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Tem experiência na área de Educação Física escolar, formação docente e inclusão em educação.

Samara Oliveira Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Licenciada em Educação Física (EEFD-UFRJ); Pós-graduação em andamento CESPEB – Curso de Especialização Saberes e Práticas na Educação Básica, ênfase Educação Física (FE-UFRJ); integrante do LEPIDEFE - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física Escolar (EEFD-UFRJ).

Mariana Peres, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Licencianda em Educação Física (EEFD-UFRJ); integrante do LEPIDEFE - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física Escolar (EEFD-UFRJ).

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Published

2021-07-20

How to Cite

Pereira de Souza da Fonseca, M., Oliveira Silva, S. ., & Peres, M. (2021). MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTIONS ON HIGHABILITIES/GIFTEDNESS IN PHYSICAL EDUCATION: IDENTIFYING GAPS AND POWERS. RevistAleph, (Especial). https://doi.org/10.22409/revistaleph.viEspecial.48589