A ESCOLHA DE SOFIA: MOTIVAÇÕES DOS(AS) ESTUDANTES DA UFF NA ELEIÇÃO DA UNIVERSIDADE E DA GRADUAÇÃO

Authors

  • Joaci Pereira Furtado
  • Rosane Barbosa Marendino

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi37.51048

Keywords:

universidade, escolha], graduação, sociedade

Abstract

This article presents partial results of a broader research on cultural practices of UFF students. Here, we comment on the data specifically related to the expectations of the students regarding the choice of UFF as a teaching institution and the graduation they are attending. Such a choice is certainly not the result of purely subjective factors - understood as fortuitous or merely arbitrary and random -, but an eloquent result of socioeconomic and cultural factors that to a large extent condition the options of students and their horizons of expectations. Therefore, in addition to describing the results on the main reasons for joining the UFF and for choosing the course, we will speculate, as far as statistically possible and safe for us, on these responses in the light of other indicators, such as education and employment of mothers and fathers (and this gender difference is not casual either, as we shall see) and the family income range.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 2. ed. São Paulo, Boitempo, 2020.

ARANTES, P. O novo tempo do mundo e outros estudos sobre a era da emergência. São Paulo, Boitempo, 2014.

BALÁN, J. Expansión del acceso y mejoría de la equidad en la educación superior. In: SCHWARTZMAN, S. (org.). A educação superior na América Latina e os desafios do século XXI. Campinas: Editora da Unicamp, 2014, p. 107-137.

BOSI, A. Dialética da colonização. São Paulo, Companhia das Letras, 1993.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. Trad. Daniela Kern e Guilherme J. F. Teixeira. São Paulo/Porto Alegre, Edusp/Zouk, 2007.

CHAUI, M. Convite à filosofia. 14. ed. São Paulo, Ática, 2012.

CHAUI, M. Cultura política e política cultural. Estudos Avançados, São Paulo, v. 9, n. 23, p. 71-84, jan./abr. 1995.

CRARY, J. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. Trad. Joaquim Toledo Jr. São Paulo, Cosac Naify, 2014.

FURTADO, J. P.; GONÇALVES, K. C. M. & MONTEIRO, E. da S. A leitura no intervalo: práticas culturais e leitura entre estudantes de arquivologia e biblioteconomia da Universidade Federal Fluminense. VII Seminário FESPSP. São Paulo, FESPSP, 2019, p. 1-32. Disponível em JoaciFurtado.pdf (fespsp.org.br) Acesso em 20 jul. 2021.

INEP. Censo da educação superior 2019: divulgação dos resultados. Brasília, MEC, 2020. Disponível em Microsoft PowerPoint - Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019_Sem_Animacoes (inep.gov.br) Acesso em 20 jul. 2021.

OLIVEIRA, C. T. de; SANTOS, A. S. dos; DIAS, A. C. G. Expectativas de universitários sobre a universidade: sugestões para facilitar a adaptação acadêmica. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 43-53, jun. 2016. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902016000100006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 09 out. 2021.

PÉCORA, A. O ensaio na época da morte do ensaio. Limiar, v. 5, n. 10, jul./dez. 2018, p. 64-80.

SILVA, F. L. e. A perda da experiência da formação na universidade contemporânea. Tempo Social, São Paulo, 13(1): 27-37, maio 2001. Disponível em https://www.revistas.usp.br/ts/article/download/12347/14124. Acesso em 11 out. 2021.

SILVA Jr., Nelson da. O Brasil da barbárie à desumanização neoliberal: do “Pacto edípico, pacto social”, de Hélio Pellegrino, ao “E daí?”, de Jair Bolsonaro. In: SAFATLE, V.; DUNKER, C. & SILVA Jr., Nelson da. Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte, Autêntica, 2020, p. 255-282.

TUGNY, A. de & GIANELLA, V. Experiências do sensível na formação acadêmica, a proposta da UFSB. In: TUGNY, R. P. de & GONÇALVES, G. (org.). Universidade popular e encontro de saberes. Salvador, EDUFBA, 2020, p. 425-435. Disponível em RI UFBA: Universidade popular e encontro de saberes. Acesso em 11 out. 2021.

Published

2021-12-13

How to Cite

Pereira Furtado, J., & Barbosa Marendino, R. (2021). A ESCOLHA DE SOFIA: MOTIVAÇÕES DOS(AS) ESTUDANTES DA UFF NA ELEIÇÃO DA UNIVERSIDADE E DA GRADUAÇÃO. RevistAleph, (37). https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi37.51048