When the mirror is not Narcissus: The deconstruction of hegemonic masculinities in the narratives of history teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15175/1984-2503-202315306

Keywords:

masculinities, subjectivation processes, teacher training, learning communities, public history

Abstract

The following article aims to analyze the construction of hegemonic masculinities produced by the narratives of hetero-cis-normative male subjects, graduates of the history course at the Federal University of Alfenas and participants in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID) from 2015 to 2016. The interviews were undertaken remotely within the context of the pandemic (2020-2022), with the development of the narratives aimed at understanding subjectivation processes in the shaping of teaching identities raised by recollections of PIBID’s teaching interventions in public schools in the city, which is in the south of the Brazilian state of Minas Gerais. The methodology used was based on the study of reports of experiences (intervention projects, reports, and field work) and on an oral history linked to a sensitive consideration of the narratives produced.

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Author Biographies

Leonara Lacerda Delfino, Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, MG, Brasil

É professora permanente e pós-doutora em História pelo PPGH-UNIMONTES, integrante do GT Nacional: Emancipações e Pós-abolição e dos grupos de pesquisa: Emancipações e Pós-Abolição em Minas Gerais (UFJF), GDECO-ETNOPO (Grupo de Pesquisa para uma Educação Decolonial PluriEtnoPopular/ Unimontes). É doutora e mestre em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Atualmente  desenvolve uma pesquisa voltada para a construção das práticas emancipatórias forjadas nas intervenções do PIBID e usos da História Pública, com ênfase nos temas gênero, raça e formação das subjetividades docentes.

Claudia de Jesus Maia, Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, MG, Brasil

Possui Pós-doutorado em História pela Universidade Nova de Lisboa; doutora em História pela Universidade de Brasília. Professora do Departamento de História e do Programa de Pós-graduação em História da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Pesquisadora do CNPq.

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Published

2023-10-04

How to Cite

Delfino, L. L., & Maia, C. de J. (2023). When the mirror is not Narcissus: The deconstruction of hegemonic masculinities in the narratives of history teachers. Passages: International Review of Political History and Legal Culture, 15(3), 443-465. https://doi.org/10.15175/1984-2503-202315306