ESTÉTICA MARXISTA: TRANSFORMAÇÃO ESTÉTICA DA REALIDADE E HUMANIZAÇÃO DOS SENTIMENTOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.23i52.66710

Abstract

This article presents a debate on Marxist aesthetics based on three authors: Lev Semionovich Vygotsky (1896-1934), György Lukács (1885-1971) and Adolfo Sánchez Vázquez (1915-2011), and thus points out scientific reflections for the organization and implementation of school art education. From this perspective, art is an objectification of the sensitivity essential to the human development of all people, with the structure of the work of art being the fundamental unit of analysis and teaching work to promote, above all, the encounter between the individual and the universal feelings of the human race.

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Author Biographies

  • Tatiane Superti, UNESP - Universidade Estadual Paulista

    She has a degree in Psychology from the Federal University of Mato Grosso do Sul (2008). Specialist in Cultural Historical Theory at the State University of Maringá (2012). Master's degree in Psychology from the Postgraduate Program in Psychology at the State University of Maringá (2013). Doctorate in education from UNESP - Presidente Prudente (2023). He works mainly on the following themes: historical-cultural psychology; art psychology; Creative processes and psychological development.

  • Irineu Alimprando Tuim Viotto Filho, UNESP - Universidade Estadual Paulista

    Professor Livre docente em 'Educação e desenvolvimento humano' pela UNESP (2019); Pós-doutorado em 'Psicologia da Educação e Desenvolvimento Humano' pela UNIVERSITY OF BATH (Inglaterra/2011-2012); Doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP (2005); Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP (2001); Graduação em Psicologia pela UNESP-Bauru (1997) e Graduação em Educação Física pela UNESP-Bauru (1990). Pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação e do curso de graduação em Educação Física da UNESP-Presidente Prudente. Atuou como Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação da UNESP-Presidente Prudente de 2013-2016 e foi Chefe do Departamento de Educação Física de 2018 a 2019. Tem experiência de ensino e pesquisa em Psicologia da Educação, Psicologia do desenvolvimento e psicomotricidade, Educação escolar, aprendizagem e desenvolvimento humano, assim como em Metodologia de pesquisa social. Orienta projetos de pesquisa e extensão nas respectivas áreas, com ênfase em metodologia de pesquisa intervenção-formativa, processo grupal e intervenção ludo-pedagógica na escola. Pesquisa temas relacionados a Educação Escolar, escola e desenvolvimento humano, processos de ensino e aprendizagem na Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio. Toma como referencial teórico-filosófico e metodológico o materialismo histórico dialético e as contribuições da teoria histórico-cultural, pedagogia histórico-crítica e psicologia social-comunitária latino-americana

Published

2025-12-10

Issue

Section

Artigos do Número Temático

How to Cite

ESTÉTICA MARXISTA: TRANSFORMAÇÃO ESTÉTICA DA REALIDADE E HUMANIZAÇÃO DOS SENTIMENTOS. (2025). Revista Trabalho Necessário, 23(52), 01-24. https://doi.org/10.22409/tn.23i52.66710