ART AND HUMAN FORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.23i52.66854

Abstract

This article seeks to discuss the contribution of the artistic typical to human formation, based on Lukács (2018). To this end, we will focus on the categorical triad (singularity, particularity and universality) to understand the importance of the typical in artistic production and how it enables artistic knowledge, in its peculiarity, to be inserted into the omnilateral educational process (MANACORDA, 1991), in contrast to the unilateral formation that the needs of capital impose. We will argue that art, when presenting the destiny of humanity, does not make individuals invisible, nor does humanity appear as independent of them. What occurs is a unity in which both the singular dimension and the universal appear subsumed in particularity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vinícius Luge Oliveira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

    Doutor em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Santa Catarina - Brasil. Professor do Curso de Licenciatura em Artes Visuais e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima (UFRR), Roraima - Brasil.

References

ADORNO, Theodor. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

CARVALHO, G. (org.). ASSARÉ, P. Antologia poética: Patativa do Assaré. Fortaleza: Editora Demócrito, 2010.

DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

LENIN, W. Ilitch. Cadernos sobre a dialética de Hegel. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2011.

LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista: Sobre a Particularidade como Categoria da Estética. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.

LUKÁCS, G. Estetica: la Peculiaridad de lo Estetico. Vol. 2: Problemas de La Mímesis. Barcelona (España), Grijalbo, 1966.

LUKÁCS, G. Estetica: la Peculiaridad de lo Estetico. Vol. 3: Categorias Psicológicas y Filosóficas Básicas de lo Estético. Barcelona (España), Grijalbo, 1967.

MANACORDA, M. Marx e a pedagogia moderna. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.

MARX, K. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.

SANTOS, D. Estética em Lukács: a criação de um mundo para chamar de seu. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.

SCHLICHTA, C. Arte e educação: há lugar para a Arte no Ensino Médio? Curitiba: Aymará, 2009.

SÓFOCLES. Antígona. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

Published

2025-12-10

Issue

Section

Artigos do Número Temático

How to Cite

ART AND HUMAN FORMATION. (2025). Revista Trabalho Necessário, 23(52), 01-23. https://doi.org/10.22409/tn.23i52.66854