BNCC'S NEOLIBERAL ADVANCEMENT AND PHYSICAL EDUCATION
Education for the labor market
Abstract
The text analyzes the document Common National Curricular Base (BNCC), relating to the neoliberal policies that influenced its elaboration, and also in the form of the work of teachers, and the reform of high school, which generates the devaluation of Physical Education, which becomes an optional subject. BNCC brings a curricular centralization, emphasizing results, through skills and abilities, and the reform of high school changes some disciplines, among them Physical Education, which starts to suffer a great loss, as it can appear in just one year from highschool. Furthermore, this reconstruction makes the curriculum increasingly technical, in a perspective close to common sense, without criticism and without scientific knowledge, preparing students for the capitalist job market, that is, forming individuals for a mechanized market, ready to obey and work, without questioning the way they are led by their superiors. Thus, it is noteworthy that having a homogeneous curriculum means the homogeneity of the subject.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Fluminense de
Educação Física o direito de primeira publicação, o que permite o
compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação
inicial nesta revista. Os dados, conceitos e opiniões apresentados nos
trabalhos, bem como a exatidão das referências documentais e bibliográficas,
são de inteira responsabilidade dos/as autores/as.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho
online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso
pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação
do trabalho publicado.
Em virtude de aparecerem nesta Revista de acesso público, os artigos são de
uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-
comerciais.