CHILDREN'S NARRATIVES IN THE CONTEXT OF THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Fernanda Ferreira de Oliveira Universidade Metodista de Piracicaba
  • Luciana Haddad Ferreira Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.1234/enfil.v2i17.57433

Abstract

Abstract: The covid-19 pandemic has imposed social distancing on everyone, and amidst this chaos we have been interested in knowing about some possible narrative creations of a group of young children from public early childhood education in Piracicaba SP, in a forced context of virtual education. We take as the object of this article the understanding and interpretation of some children's narratives produced by the mentioned group of children, from a process of interaction and reaction to artistic propositions intentionally planned by the class teacher who is also a researcher and the Author 1 of the present work. The narratives demonstrate the particular ability of young children to direct the imagination in the process of composition and development of children's aesthetic formation in the relationship with art. We also emphasize that such artistic propositions and the reactions of this group of children were considered as source production for the doctoral research in education of Author 1.

Keywords: Narrative. Children Education. Creation. Art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Haddad Ferreira, Universidade São Francisco

Docente e pesquisadora permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco (PPGSSE/USF). Professora colaboradora do Departamento de Psicologia Educacional na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp - 2014), realizou pós-doutorado em Psicologia Educacional na Universidade Federal de Uberlândia (UFU - 2018), com investigação no campo da Psicologia e Arte. Especialista em Educação e concepções do conhecimento (USL- 2009) com complementação no Instituto Jean Piaget (Almada-Portugal), e especialista em Arteterapia (USM - 2006). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (2004), É lider do Grupo de Pesquisa Histórias de Vida, Narrativas e Subjetividades - Hinas (PPGE/UNIMEP) e é membro do grupo de estudos e pesquisa em Educação Continuada ? Gepec (FE/UNICAMP). Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Arte-Educac'ão do IBFE / Campinas de 2016 a 2018. Editora da revista Horizontes (USF) desde janeiro de 2022, e editora da revista Comunicações (Unimep) de 01 de 2021 a 12/2021). Participou como membro do Comitê de Ética em Pesquisa (CEP/CONEP - Unimep) nos anos de 2019 e 2021. Foi coordenadora do Núcleo de "Formação de Professores, Trabalho Docente e Política Educacional" do PPGE / Unimep, nos anos de 2019 e 2020. Desenvolve pesquisas e trabalha com formação de professores, especialmente nas aproximações entre Educação, Psicologia e Arte, com ênfase em pesquisa narrativa, ênfase em teoria Histórico-Cultural e ênfase em educação e experiência estética. Atua desde 2009 na docência na Educação Superior. Possui 21 anos de experiência como professora de Educação Básica, período em que também desempenhou as funções de diretora, orientadora e coordenadora pedagógica.

Published

2023-07-06