Contributions of training interventions: (re)construction of practices of promotion of the health of teachers of basic education
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i2.a41278Keywords:
health promotion, school teachers, continuing educationAbstract
The study aims to investigate the contributions of training interventions for (re) building health promotion practices at school. It is a qualitative study, characterized as a collaborative research. The research was carried out in a public elementary school in a municipality on the western border of Rio Grande do Sul. Twelve teachers from the final years of elementary school participated in the study. The data were collected through semi-structured interviews, centered non-directive interview, records in the field diary and questionnaire. For data analysis, content analysis and descriptive statistics procedures were used as methodological support to present frequencies. The results achieved reveal that, in general, teachers were able to improve their conceptions regarding health promotion through formative interventions, highlighting the importance of conducting research that provides teachers with reflections and discussions that enable new pedagogical practices related to the theme. It is concluded that the formative interventions help in the meaning of teaching practice, as well as, in the transformation of school contexts.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Agência Nacional de Saúde Suplementar. Manual técnico de promoção da saúde e prevenção de riscos e doenças na saúde suplementar. 2. ed. Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: https://www.ans.gov.br/images/stories/Materiais_para_pesquisa/Materiais_por_assunto/ProdEditorialANS_Manual_Tecnico_de_Promocao_da_saude_no_setor_de_SS.pdf. Acesso em: 21 dez. 2019.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm. Acesso em: 21 dez. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 21 dez 2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde. 3. ed. Brasília, 2010. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude_3ed.pdf. Acesso em: 19 out. 2019.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm. Acesso em: 19 dez 2019.
CARVALHO, Fábio. A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 25, n. 4, p. 1207-1227, 2015. https://doi.org/10.1590/S0103-73312015000400009
COSTA, Gabriela Maria et al. Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do ensino fundamental. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 15, n. 2, p. 506-515, 2013. http://dx.doi.org/10.5216/ree.v15i2.15769
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GRACIANO, Andrea et al. Promoção da saúde na escola: história e perspectivas. Journal of Health & Biological Sciences, v. 3, n. 1, p. 34-38, 2015. http://dx.doi.org/10.12662/2317-3076jhbs.v3i1.110.p34-38.2015
IBIAPINA, Ivana Maria. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.
ILHA, Phillip. Contribuições da pesquisa colaborativa na prática pedagógica docente, utilizando a aprendizagem de projetos como estratégia de ensino. 2016. Tese [Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde] - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 2016. Disponível: https://bit.ly/3JrGiYb. Acesso em: 10 nov. 2019
ILHA, Phillip et al. Learning by collaborative projects in context: contributions for the practice of teaching. Revista Acta Scientiae, v. 19, n. 6, p. 958-976, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3333. Acesso em: 10 nov. 2019.
ILHA, Phillip; SOARES, Félix Alexandre. Desenvolvendo a promoção da saúde no ambiente escolar através da aprendizagem por projetos. In: COPETTI, Jaqueline; SOARES, Renata; FOLMER, Vanderlei (Org.). Educação e Saúde no Contexto Escolar. 1. ed. Uruguaiana: Universidade Federal do Pampa, p. 54-75, 2015. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br:8080/jspui/handle/riu/3418. Acesso em: 10 nov. 2019.
MARINHO, Julio César.; SILVA João Alberto; FERREIRA, Maira. A educação em saúde como proposta transversal: analisando os parâmetros curriculares nacionais e algumas concepções docentes. História, Ciências, Saúde, v. 22, n. 2, p. 429-443, 2015. https://doi.org/10.1590/S0104-59702014005000025
MOHR, Adriana; SCHALL, Virgínia. Rumos da educação em saúde no Brasil e sua relação com a educação ambiental. Cadernos de Saúde Pública, v. 8, n. 2, p.199-203, 1992. https://doi.org/10.1590/S0102-311X1992000200012
MONT’ALVERNE, Daniela; CATRIB, Ana Maria. Promoção da saúde e as escolas: como avançar. Revista Brasileira de Promoção da Saúde, v. 26, n. 3, p. 307-308, 2013 https://doi.org/10.5020/2924
MOURA, Dácio; BARBOSA, Eduardo. Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. 8. ed. Petropólis: Vozes, 2013.
PEREIRA, Júlio Emílio. D.; ZEICHNER Kenneth. A pesquisa na Formação e no Trabalho Docente. 2. ed. Belo Horizonte: Grupo Autêntica, 2017.
RUAS, Teresa Cristina et al. A formação acadêmica em terapia ocupacional e as concepções sobre o processo saúde-doença. ABCS Health Sciences, São Paulo, v. 40, n. 3, p. 214-219, 2015. http://dx.doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.798
SAVIANI, Dermeval. As Concepções Pedagógicas na história da Educação Brasileira. In: Texto elaborado no âmbito do projeto de pesquisa “O espaço acadêmico da pedagogia no Brasil”. Campinas, p. 27-38, 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4430725/mod_resource/content/1/3%20-%20D_Saviani_Concep_Pedag_Hist_Educ_Brasil_2005.pdf. Acesso em: 19 out. 2019.
SILVA, Rúbia Patrícia et al. Concepções de Professores Sobre os Processos de Educação em Saúde no Contexto Escolar. Revista Contexto & Educação, v. 32, n. 103, p. 146-164, 2017. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.146-164
SOUZA, Christianne Thatiana; MENDES, Eniceia. Revisão sistemática das pesquisas colaborativas em educação especial na perspectiva da inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 23, n. 2, p. 279-292, 2017. https://doi.org/10.1590/s1413-65382317000200009
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE - OMS. Constitution of the World Health Organization. Basic Documents. Forty-fifth edition, Supplement, October 2006. Disponível em: https://www.who.int/governance/eb/who_constitution_en.pdf. Acesso em: 19 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.