Teaching and indigenous health: self-care practices in pregnancy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i1.a42402

Keywords:

teaching;, indigenous health;, self-attention; , pregnancy

Abstract

The development of policies recommended by the Unified Health System (SUS) for indigenous populations indicates the need to insert into the curricula of health courses an understanding of the processes of illness and treatment that are specific to the cultural dynamics of these peoples. The objective of the article is to understand which are the self-care practices used during pregnancy by indigenous peoples in Brazil. The integrative literature review covered national and international publications from 2010 to 2019, being identified eight texts that composed the study sample. Part of the health measures in indigenous pregnancy are of self-care. The practices of self-care in indigenous pregnancy were divided into five axes: diet; medicinal plants; physical effort; sexual relations and others. The results identified that the processes of illness and treatment are immersed in the cultural dynamics of indigenous peoples and are reflected in different health practices in pregnancy. The study of self-care practices in indigenous pregnancy can contribute to the training of health professionals that contemplates an interdisciplinary perspective of action, as well as the development of public policies that consider the cultural specificities of indigenous peoples as required by Brazilian legislation.

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Author Biographies

Lucyávila de Carvalho Sousa, Universidade UNICEUMA, São Luís, MA

Possui graduação em Educação Física Licenciatura pela Universidade Ceuma (2021). Graduanda em Educação Física Bacharelado pelo Centro Universitário Faculdade de Tecnologia e Ciências do Norte do Paraná (UNIFATECIE). Durante a graduação, participou do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) do UNICEUMA.

Adriana Sousa Rêgo, Universidade UNICEUMA, São Luís, MA

Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade de Fortaleza (1991), mestrado em Saúde Materno Infantil pela Universidade Federal do Maranhão (2006) e doutorado em SAÚDE COLETIVA pela Universidade Federal do Maranhão (2014). Atualmente é professor titular da Universidade Ceuma, membro do comitê de autoavaliação da Universidade Ceuma, núcleo docente estruturante da Universidade Ceuma, professor da Universidade Ceuma e professor titular da Universidade Ceuma. Tem experiência na área de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, com ênfase em Saúde Coletiva, atuando principalmente nos seguintes temas: algias, estimulação elétrica, neurologia, artroplastia do quadril e fisioterapia

Lilia Brito Almeida, Universidade CEUMA, São Luís, MA

Mestranda em Meio Ambiente desde 2020 - UNICEUMA. Pós graduada em Educação em Direitos Humanos - Fateh (2017). Possui graduação em Direito pela Faculdade do Maranhão (2017) e graduação em Pedagogia pela Fateh (2012) e em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Maranhão (2000). Servidora púbica do Estado do Maranhão no cargo de Inspetora de Polícia Penal I desde 2005. Docente do Ensino Superior em disciplinas de Metodologia da Pesquisa Científica e disciplinas da área jurídica. Palestrou sobre temas da área jurídica e legislação ambiental em fóruns e congressos nacionais.

Maycon Henrique Franzoi de Melo, Universidade UNICEUMA, São Luís, MA

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Mestre em Antropologia Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES). Graduação de Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). No âmbito da graduação atua como professor na Universidade CEUMA. Na Pós-Graduação atua como professor do Mestrado em Meio Ambiente (UNICEUMA) e Mestrado em Direito e Afirmação de Vulneráveis (UNICEUMA). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Geotecnologias no Estudo dos Ecossistemas Maranhenses (UNICEUMA). Pesquisador do Núcleo de Antropologia Audiovisual e Estudos da Imagem (NAVI-UFSC). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Educação Ambiental (UNICEUMA). Editor científico associado da Revista CEUMA Perspectivas (UNICEUMA). Participa de pesquisas nas áreas de Educação, Etnologia Indígena e Meio Ambiente.

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Published

2022-07-25

How to Cite

Sousa, L. de C., Rêgo, A. S., Almeida, L. B. ., & Melo, M. H. F. de. (2022). Teaching and indigenous health: self-care practices in pregnancy. Teaching, Health and Environment, 15(1), 1-17. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i1.a42402

Issue

Section

Articles