Environment and Health in infographic art: description of the stages of elaboration of a learning object with a CTSA focus
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i2.a42737Keywords:
infographic;, teaching-learning;, CTSAAbstract
The present article has the general objective to present some details of the elaboration of a Learning Object (LO) with a CTSA focus, which is part of the educational product offered to a Professional Master's program to obtain a master's degree. Therefore, the aspects to be seen in the course of this article refer to the results of the empirical-conceptual research carried out within the scope of the program. In fact, the Learning Object (LO) in question is an infographic: a text-visual language resource accepted, on grounds, as a potentially facilitating instrument in the teaching-learning processes. With the CTSA (Science-Technology-Society-Environment) focus given to the material, it was intended to correspond to the critical-humanistic teaching for contemporary times: teaching aimed at the integral formation of the individual, of the citizen from the democratization and demystification of the products of Science and Technology. It should be noted that the material on the theme Health and Environment was developed based on aspects of the operational reality of a Subsequent Technical course in Pharmacy, so that it can be useful in the technical-professional training of students in this course.
Downloads
References
ASCSELRAD, Henri. Apresentação. In: ZHOURI, Andrea; PEREIRA, Doralice Barros; LASCHEFSKI, Klemens. (Orgs.) A insustentável leveza da política ambiental: Desenvolvimento e conflitos socioambientais. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 7-9. Disponível em ASCSELRAD, Henri. Apresentação. In: ZHOURI, Andrea; PEREIRA, Doralice Barros; LASCHEFSKI, Klemens. (Orgs.) A insustentável leveza da política ambiental: Desenvolvimento e conflitos socioambientais. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 7-9. Disponível em https://grupoautentica.com.br/autentica/livros/a-insustentavel-leveza-da-politica-ambiental-desenvolvimento-e-conflitos-socio-ambientais/174 Acesso em 02 dez 2018.
AGUIAR, Eliane Vigneron Barreto Aguiar; FLÔRES, Maria Lucia Pozzatti. Objetos de Aprendizagem: conceitos básico, 2014, p. 12-28. In: Objetos de Aprendizagem: teoria e prática. Organizadores Liane Margarida Rockenbach Tarouco, Bárbara Gorziza Ávila, Edson Felix dos Santos e Marta Rosecler Bez, Valeria Costa. Porto Alegre: Evangraf, 2014. 504 páginas: il. Disponível em: http://www.waltenomartins.com.br/pmd_aula7_art02.pdf. Acesso em 02 dez 2018.
AULER, Décio; BAZZO, Walter Antonio. A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p.1-13, 2001. . https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100001
BIERNATH André. Desreguladores Endócrinos: a química do mal. In: Saúde é Vital, ed. abril, dezembro de 2014. https://doi.org/10.1590/S0100-40422007000300027
COSTA, Valeria Machado da; TAROUCO, Liane Margarida; BIAZUS, Maria Cristina. Criação de Objetos de Aprendizagem baseados em infográficos. In: Congresso Latinoamericano de Objetos de Aprendizagem (LACLO), 2011, Montevideo - Uruguai. Sexto Congresso Latinoamericano de Objetos de Aprendizagem (LACLO). Montevideo - Uruguai: Universidad de La Republica, 2011. Disponível em https://www.academia.edu/2670317/Cria%C3%A7%C3%A3o_de_Objetos_de_Aprendizagem_baseados_em_infogr%C3%A1ficos . Acesso em 02 dez 2018.
MACEDO, Laécio N de E OUTROS. Desenvolvendo o pensamento proporcional com o uso de um objeto de aprendizagem, 2007, p. 17-26. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Objetos de aprendizagem: uma proposta de recurso pedagógico/Organização: PRATA, Carmen Lucia; NASCIMENTO, Anna Christina Aun de Azevedo. – Brasília: MEC, SEED, 2007. 154 p. ISBN: 978-85-296-0093-2 I. Objetos de aprendizagem. II. Processo de ensino aprendizagem. III. Ensino por multimeios. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/268047500_Desenvolvendo_o_Pensamento_Proporcional_com_o_Uso_de_um_Objeto_de_Aprendizagem Acesso em 02 dez 2018.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. In: Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 36 set./dez. 2007. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN/?format=pdf Acesso em 02 dez 2018.
GAMA, José. O problema ético e a crise atual. In: MENESES E OUTROS (Org.). A hora da ética libertadora. São Paulo: Edições Paulinas, ano IV, n. 6, 1985. p. 19- 20.
GRYNSZPAN, Danielle. Educação Ambiental em uma perspectiva CTSA: orientações teórico-metodológicas para práticas investigativas, 2014. Disponível: https://portal.fiocruz.br/documento/artigo-educacao-ambiental-em-uma-perspectiva-ctsa-orientacoes-teorico-metodologicas-para. Acesso em 26 set. 2017.
KAPLÚN, Gabriel. Material Educativo: a experiência de aprendizagem. In: Comunicação & Educação, São Paulo, (271: 46 a 60, maio/ago. 2003. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i27p46-60
TEIXEIRA, Paulo Macedo. Educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico-crítica e do movimento c.t.s. no ensino de ciências.. Ciência e Educação, v. 9, n. 2, p. 177-190, 2003. Disponível em https://www.scielo.br/j/ciedu/a/TKjrc7wZ7bCSnC8HHbMt46s/?lang=pt&format=pdf Acesso em 26 set. 2017.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.