Licensing Allied to Care: A Clinical Education Report In First Aid
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i2.a44285Keywords:
health education;, first aid;, facultyAbstract
The environment does not prevent emergency cases as an area of alert to the occurrence of emergencies and emergencies, the disciples as potential victims and the teachers only as possible witnesses, but as essential characters in the intervention, having to know how to act, and initiate first aid (PS), mitigating the consequences of practical practices and the expected evolution and event. This article describes the experiences of teaching practices of the project "Clinical Teaching in objective" that had as scope dialogue objectives related to the PS for the development of minimum competences in undergraduate courses that do not belong to the health area. This is a thematic report based on an experience based on observational descriptive processes, having experiences related by authors in PS in practical moments of PS teaching together with research studies at the State University of Mato Grosso do Sul/MS in September 2019 . Initially, they were participants that the knowledge about the teaching object and if it was presented unfinished by the themes, evidenced by feelings such as anguish. The activities took place through practical and practical moments. After each problem-situation, the class together with teachers gave positive and positive points, suggestions on how to improve them or if they would do it differently. The construction of an educational process in a collective way, contextualized to the practical employment problems of the participants by the knowledge worked, proved to be effective for the practical work of the participants and better re-significant.
Downloads
References
BRASIL. Presidência da República. Lei Nº 13.722, de 4 de Outubro De 2018. Dispõe sobre a obrigatoriedade da capacitação em noções básicas de primeiros socorros de professores e funcionários de estabelecimentos de ensino públicos e privados de educação básica e de estabelecimentos de recreação infantil. Brasília, 4 de outubro de 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13722.htm Acesso em: 20 nov. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Fake news. 2020. Disponível em: https://www.saude.gov.br/fakenews Acesso em: 10 jun. 2021.
BROZELI, Evandro Angeli. Orientação de Primeiros Socorros em Urgência na Escola. Revista Eletrônica Inisep. v.1, n. 13, 113-121 p, 2014. Disponível em: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2018/06/15primeiros_socorros_naescola.pdf Acessado em: 17 de set. 2022.
CABRAL, Elaine Viana; OLIVEIRA, Maria de Fátima Alves. Primeiros socorros na escola: conhecimento dos professores. Revista Práxis [Internet]. v. 11, n. 22, dezembro, 97-106 p, 2019. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/712/2495 Acesso em: 10 de set. 2022.
CALLAWAY, Clifton W. Cardiac Arrest in Any Location: The Need for Fewer Bystanders and More Layperson Rescuers. JAMA Cardiol. v. 2, n. 5, 514-515 p, 2017. https://doi.org/10.1001/jamacardio.2017.0040
CODEPPS- Coordenação de Desenvolvimento de Programas e Políticas de Saúde. Manual de prevenção de acidentes e primeiros socorros nas escolas. Secretaria da Saúde. São Paulo: SMS, 2007. p.130. Disponível em: https://www.amavi.org.br/arquivos/amavi/colegiados/codime/2016/Primeiros_Socorros_Manual_Prev_Acid_Escolas.pdf Acesso em: 01 de jan. 2022
CONTI, Késia Liriam Meneguel; ZANATTA, Shalimar Calegar. Acidentes no ambiente escolar: Uma discussão necessária. Cadernos PDE [Internet]. v.1,1 -17 p, 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_unespar-paranavai_cien_artigo_kesia_liriam_meneguel.pdf Acesso em: 10 de ago. 2022.
CRIANÇA SEGURA (Organização não governamental). Relatório institucional– 2020, São Paulo, SP, 27 p. Relatório institucional Criança Segura Brasil. Disponível em: https://criancasegura.org.br/wp-content/uploads/2021/03/Relatorio-Crianca-Segura-2020.pdf. Acesso em: 03 set. 2022.
FERNANDES, Carolina dos Santos; MARQUES, Carlos Alberto; DELIZOICOV, Demétrio. Contextualização na formação inicial de professores de ciências e a perspectiva educacional de Paulo Freire. Revista Ensaio. 2016. 18(2): p.9-28. https://doi.org/10.1590/1983-21172016180201
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. 23ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021. 128p.
RAGADALI FILHO, Alvaro; PEREIRA, Nerdilei Aparecida; LEAL, Ivonilde.; ANJOS, Quesia da Silva dos; LOSSE, Janaina Teodosio Travassos. A Importância do Treinamento de Primeiros Socorros no Trabalho. Rev. Saberes, v. 3, n. 2, jul./dez., 114-125 p., 2015. Disponível em: https://portalidea.com.br/cursos/socorrista-apostila04.pdf Acesso em: 20 mar. 2022.
GALINDO NETO, Nelson Miguel; CAETANO, Joselany Áfio; BARROS, Lívia Moreira; SILVA, Telma Marques da; VASCONCELOS, Eliane Maria Ribeiro de. Primeiros socorros na escola: construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paulista de Enfermagem. v. 30, n. 1, 87-93 p., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/MSchgJRB6rds7HHx4TbWZ9B/?lang=pt#:~:text=A%20cartilha%20aborda%20os%20primeiros,%C3%ADndice%20de%20concord%C3%A2ncia%201%2C0. Acesso: 15 nov. 2021.
GALINDO NETO, Nelson Miguel; CARVALHO, Gerdane Celene Nunes; CASTRO, Régia Christina Moura Barbosa; CAETANO, Joselany Áfio ; SANTOS, Ellen Cristina Barbosa dos; SILVA, Telma Marques da; VASCONCELOS, Eliane Maria Ribeiro de. Vivências de professores acerca dos primeiros socorros na escola. Rev Bras Enferm [Internet]. v.71, n. 4, 1678- 84p. [Thematic Issue: Education and teaching in Nursing] https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0715
ILHA, Aline Gomes; COGO, Silvana Bastos; RAMOS, Tierle Kosloski; ANDOLHE, Rafaela; BADKE, Marcio Rossato; COLUSSI, Colussi. Ações educativas sobre primeiros socorros com professores da educação infantil: estudo quase-experimental. Rev Escola de Enfermagem da USP. v. 55:e20210025, 1- 7p., 2021. https://doi.org/10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0025
LEITE, Andreza Carla Queiroz Bezerra; FREITAS, Gislane Bernadino; MESQUITA, Marcia Maria Lira; FRANÇA, Raquel Raiza Ferreira; FERNANDES, Suzana Carneiro de Azevedo. Primeiros socorros nas escolas. Revista periódicos extendere. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- v. 2, n.1, Julho/ Dezembro, 2013.
OLIVEIRA, Marcus Vinicius da Silva; CASTRO, Leonardo Vilella de. Formação de professores para a educação infantil: primeiros socorros, prevenção de acidentes e assistência à saúde da criança no ambiente escolar. 2016, 40 p. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) – Escola de Educação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://www2.unirio.br/unirio/cchs/educacao/graduacao/pedagogia-presencial/MARCUSVINICIUSDASILVAOLIVEIRA.pdf Acesso em: 15 nov. 2021.
PERGOLA, Aline Maino.; ARAÚJO, Izilda Esmenia. Muglia. O leigo e o suporte básico de vida. Revista Escola Enfermagem USP. v.43, n. 2, 335-42 p., 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0080-62342009000200012
PINA, João Eduardo; MARTELLI, Anderson; DELBIM, Lucas. Primeiros Socorros e prevenção de acidentes no ambiente escolar. Revista Faculdades do Saber, v. 7, n. 14, 1065 - 1071 p., 2022. Disponível em: https://rfs.emnuvens.com.br/rfs/article/view/149 Acesso em: 10 set. 2022.
PITANO, Sandro de Castro. A educação problematizadora de Paulo Freire, uma pedagogia do sujeito social. Rev. Inter-Ação, Goiânia, v. 42, n. 1, 87-104 p., 2017. https://doi.org/10.5216/ia.v42i1.43774
SANTANA, Elisangela Barreto ; VALENTE, José Alexandre da Silva; FREITAS, Nadia Magalhães da Silva. Metodologia da problematização: o uso de situações-problema no ensino de Astronomia. Revista Exitus, [S. l.], v. 9, n. 1, 175-201 p., 2019. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n1ID720
SILVA, Larissa Graziela Sousa da; COSTA, Josias Botelho da; FURTADO, Letícia Gemyna Serrão; TAVARES, Jonatas Bezerra; COSTA, José Leandro Diniz. Primeiros socorros e prevenção de acidentes no ambiente escolar: intervenção em unidade de ensino. Rev. Enfermagem em Foco, v. 8, n. 3, p. 25-29, 2017. https://doi.org/10.21675/2357-707X.2017.v8.n3.893
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade - Uma introdução às teorias do currículo. 3 Ed, Belo Horizonte, MG, Editora Autêntica, 2009.
SÖNMEZ, Yonca; USKUN, Ersin; PEHLIVAN, Azize. Knowledge levels of pre-school teachers related with basic first-aid practices, Isparta sample. Turk Pediatri Ars. v. 49, n. 3, 238-46 p., 2014. http://dx.doi.org/10.5152/tpa.2014.1581
VENÂNCIO, Maria Alice Varanda Duarte; DUARTE, João; CHAVES, Claúdia. Prevalência dos acidentes em espaço escolar e perceção dos agentes educativos. 2014, 158 p. Dissertação (Mestrado em enfermagem comunitária) - Instituto Politécnico de Viseu - Escola Superior de Saúde de Viseu, março, 2014, 158 p. Disponível em: https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/2559/1/VENANCIO%2C%20Maria%20Alice%20Varanda%20Duarte%20-%20DissertMestrado.pdf Acesso em: 12 set. 2022.
VILA, Ana Carolina Dias; VILA, Vanessa da Silva Carvalho. Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil. Rev Latino-americana de Enfermagem, novembro-dezembro; v. 15, n.6, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v15n6/pt_18.pdf Acesso em: 20 nov. 2021.
ZONTA, Jaqueline Brosso; EDUARDO, Aline Helena Appoloni; FERREIRA, Maria Verônica Ferrareze; CHAVES, Gabriela Heleno; OKIDO, Aline Cristiane Cavicchioli. Autoconfiança no manejo das intercorrências de saúde na escola: contribuições da simulação in situ. Rev. Latino-Americana de Enfermagem. v. 27, e3174, 1-9 p., 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.2909.3174
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.