Accessibility of the hearing impaired in primary care: a sociocultural reflection under the perspective of nursing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i3.a50725

Keywords:

nursing, hearing impaired, primary attention, communication

Abstract

according to the survey carried out by the IBGE in 2010, in Brazil, there are about 2 million people who have severe hearing problems, and 344.2 thousand people are deaf. Therefore, the objective of this study was to promote a reflection to assess the level of accessibility made available in the care of people with hearing impairment in primary health care. We opted for a study with data collection carried out from a bibliographic survey combined with the experience lived by the authors in carrying out a systematic review. With the results found from the reflection carried out in the selected articles, we can list four points in common between them, in which the Public Policies that help in accessibility stand out, they are: Obstacles in communication between the professional and the hearing impaired, Public policies that help in accessibility, Historical and sociocultural challenges found in the experience of the hearing impaired and Vision of the multidisciplinary team regarding reception and accessibility. Considering these aspects, it was clear that the care for the hearing impaired has several social and cultural obstacles, and that the nurse has a fundamental role in the prevention and health promotion of this group

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Author Biographies

Brenda da Silva França, Universidade de Vassouras

Acadêmica de Enfermagem. Integrante do Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Aluna de Iniciação Científica-IC. Universidade de Vassouras. RJ, Brasil

Victória Ribeiro Teles, Universidade de Vassouras

Acadêmica de Enfermagem. Integrante do Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Aluna de Iniciação Científica-IC. Universidade de Vassouras. RJ, Brasil.

Taís Souza Rabelo, Universidade de Vassouras

Acadêmica de Enfermagem. Integrante do Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Aluna de Iniciação Científica-IC. Universidade de Vassouras. RJ, Brasil.

Paulo Ricardo dos Santos Pinheiro, Universidade de Vassouras

Acadêmico de Enfermagem. Integrante do Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Aluno de Iniciação Científica-IC. Universidade de Vassouras – Campus Maricá. RJ, Brasil. 

Gabriel Maranduba Littleton Lage, Universidade de Vassouras

Acadêmico de Enfermagem. Integrante do Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Aluno de Iniciação Científica-IC. Universidade de Vassouras. RJ, Brasil. 

Márcia Cristina Moccellin, Universidade Federal Fluminense/MPES

Psicóloga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem – Mestrado Profissional Ensino na Saúde: Formação docente interdisciplinar para o SUS da Universidade Federal Fluminense – MPES/UFF. Integrante do Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). RJ, Brasil.

Marilei de Melo Tavares, Universidade Federal Fluminense-MPES/Universidade de Vassouras

Psicóloga. Pós-doutorado pela UERJ. Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Enfermagem - Mestrado Profissional Ensino na Saúde: Formação docente interdisciplinar para o SUS da Universidade Federal Fluminense - UFF. Líder do Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Professora Adjunto do Curso de Enfermagem da Universidade de Vassouras. RJ, Brasil.

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Published

2022-05-22

How to Cite

França, B. da S., Teles, V. R., Rabelo, T. S. ., Pinheiro, P. R. dos S., Lage, G. M. L. ., Moccellin, M. C., & Tavares, M. de M. . (2022). Accessibility of the hearing impaired in primary care: a sociocultural reflection under the perspective of nursing. Teaching, Health and Environment, 14(3), 995-1007. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i3.a50725

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