A Education through dialogue and for dialogue:

the National Literacy Program in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a52422

Keywords:

dialogue, libertarian education, adult’s alphabetization, circles of culture, processes of subjectivation

Abstract

Through the experiences lived by the author, in the years of 1963-1964, as a participant of the National Program of Alphabetization (PNA) in Rio de Janeiro, a series of projects for adult’s education are presented – inside the historical scenario of that period -, giving emphasis to the PNA. The beginning of the 1960 decade with its turbulences, transformations, the permanent joy and agitation are brought here as a background to the movements of popular education that were born in that period: the CPCs of UNE (Cultural Popular Centers of the National Union of Students), the MEB (Movement of Basic Education) and the MCP (Movement of Popular Culture). From that last one emerged the PNA and the beautiful and potent figure of its creator: the educator Paulo Freire.

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Author Biography

Cecília Maria Bouças Coimbra, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Gama Filho (1974), graduação em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1966), mestrado em Psicologia da Educação pela Fundação Getúlio Vargas (1980) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1992). Atualmente é professora adjunto 4 aposentada da Universidade Federal Fluminense, membro da diretoria colegiada do Grupo Tortura Nunca Mais Rio de Janeiro e membro do conselho editoria da Fractal: Revista de Psicologia da Universidade Federal Fluminense. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Ensino e da Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: produção de subjetividade, direitos humanos, práticas psi, exclusão social e especialismos.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Coimbra, C. M. B. (2021). A Education through dialogue and for dialogue:: the National Literacy Program in Rio de Janeiro. Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 153-176. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a52422