The interdependence of superior psychological functions in the study of nutritional information

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a54386

Keywords:

didactic game, nutritional information, Vygotsky, FPS, motivation

Abstract

This article presents a research based on the development and application of an educational product used as a didactic tool in the study of nutritional information components. We sought to study how the use of a game, in a technical course in nutrition and dietetics, can favor the mobilization of FPS – Higher Psychological Functions, based on Vygotsky’s assumptions. Four different data collection instruments were used: diagnostic evaluation, post-game evaluation, evaluation on the FPS with the Likert scale and open questions about the game. Data collected by the first three were subjected to statistical analysis while those collected by the fourth instrument were qualitatively analyzed following the steps of content analysis. The results of the quantitative analysis are in line with the systemic focus of the FPS and the motivation in Vygotsky, since the improvement in the understanding of the contents covered in the game was statistically significant and the statistical tests indicated an increase in all the FPS. The qualitative analysis of the responses to the open questionnaire explained the interdependence of the FPS and confirmed the intrinsic relationship of the FPS with motivation. Finally, the didactic game provided a balance between the playful and educational function

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Author Biographies

Rosangela Siqueira Pinheiro de Goes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, PR, Brasil

Possui graduação em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Filadélfia(2015), graduação em Nutrição pela Universidade Norte do Paraná(2002), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Filadélfia(2018), especialização em Especialização em Ensino de Ciências - Anos Finais do Ensino Fundamental pela Universidade Estadual de Londrina(2021), especialização em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade Jovens e Ad pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná(2011), especialização em Gestao da Qualidade em Alimentos pela Universidade Estadual de Londrina(2007), mestrado em Mestrado em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná(2021) e aperfeicoamento em Formação Pedagógica para Docentes das Disciplinas de Educação Profissional pela Universidade Estadual de Londrina(2010). Atualmente é professor do Colégio Estadual Polivalente de Londrina. Tem experiência na área de Nutrição, com ênfase em gestão de qualidade na produção de alimentos. 

João Paulo Camargo de Lima, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, PR, Brasil

Possui graduação em Física pela Universidade Estadual de Londrina (1996), mestrado em Física pela Universidade Estadual de Londrina (2000) e doutorado pela Universidade Federal de São Carlos (2006). É professor associado da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Óptica Quântica, Mecânica Quântica e Física Estatística, atuando principalmente nos seguintes temas: sistemas quânticos abertos e álgebras de Heisenberg-Weyl. Realizou estágio de Pós-doutoramento no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2008-2009 e 2013-2014) e no Programa de Pós-graduação Educação para Ciência da Universidade Estadual Paulista - UNESP-Bauru (2019-2020). Foi Visiting Scholar na Graduate School of Education na Rutgers University em New Brunswick -NJ (Fevereiro de 2018) Atualmente tem desenvolvido pesquisas na área de Ensino de Ciências com ênfase em Formação de Professores de Ciências e Ensino e Aprendizagem em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Identidade do Professor, Relação com o Saber, Ensino por Investigação, Práticas Científicas e ISLE (Investigative Science Learning Environment).

Alcides Goya, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, Paraná, Brasil

Possui graduação em Física pela Universidade de São Paulo (1981), pós graduação em Astrofísica pela Universidade de São Paulo (1984), mestrado em Física pela Universidade de Brasília (1994), doutorado em Física pela Universidade de Brasília (2002) e pós doutorado em Ensino de Física pela Universidade Estadual de Londrina (2013). Atualmente é professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR - Londrina), professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza e desenvolve pesquisa na área de ensino de ciências da natureza.

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Published

2023-06-23

How to Cite

Goes, R. S. P. de, Lima, J. P. C. de, & Goya, A. (2023). The interdependence of superior psychological functions in the study of nutritional information. Teaching, Health and Environment, 15(3), 767-789. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a54386

Issue

Section

Articles