Teaching the Venomous Animals Theme in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a54420

Keywords:

biodiversity, environmental education, science teaching, pedagogical practices

Abstract

Addressing the topic “venomous animals” in the classroom can cause difficulties for the Science and Biology teacher. It is common to think that venomous animals must be eliminated from the environment for causing accidents and even the death of human beings. In this context, there is a need for Science and Biology professors to use appropriate methodologies so that knowledge about these animals is significant and enables an understanding of the conservation of these animals, as well as the prevention of accidents. Thus, the objectives of the study were to identify the approach used by Science and Biology professors on the subject of venomous animals in Elementary and High Schools and the didactic resources used in this approach. For this, a questionnaire built on the Google forms platform was used. It was evident that 94.3% of teachers address the theme among the contents worked and, in this approach, the most reported taxa were snakes, followed by scorpions and spiders. Most teachers indicated biodiversity and the role of these animals in the ecosystem as approaches used. The most reported teaching strategy was through videos and documentaries, followed by textbooks. The teachers unanimously reported that the classes involving the subject of venomous animals and their ecological importance can help prevent accidents or the death of animals. Thus, the importance of this subject to be approached with quality in the classroom in basic education is highlighted.

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Author Biographies

Fernanda Staub Zembruski, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC, Brasil

Mestranda em Ciências da Saúde pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó. Graduada em Ciências Biológicas pela mesma universidade.

Alécio Ortiz, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC, Brasil

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2021). Atualmente é professor de biologia - Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina e mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde da Unochapecó, na Linha de Pesquisa Saúde e Ambiente.

Ana Cristina Confortin, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC, Brasil

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc, Campus Chapecó (1998), mestrado em Engenharia de Produção - Área: Gestão Ambiental, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e especialização em Educação Sócioambiental pela Universidade de Passo Fundo (2009). Atualmente é professora da Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó. Tem trabalhado e orientado pesquisas na área da Educação Ambiental e Ensino de Ciências e Biologia. Na extensão atua no projeto Viveiro Educativo: semeando vidas. 

Junir Antônio Lutinski, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC, Brasil

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (2002), Especialista em Gestão ambiental com atuação na área de gestão de resíduos, Mestre em Ciências Ambientais pela Universidade Comunitária da Região Oeste de Santa Catarina (2007), Doutor em Biodiversidade Animal pela Universidade Federal de Santa Maria (2014) e Pós-Doutorado em Control de Vectores y Diagnóstico Molecular de Parásitos pela Universidad Miguel Hernández de Elche (UMH), España (2022). Atua como Biólogo na Secretaria da Saúde do município de Chapecó, SC, nas áreas de Epidemiologia e controle de populações de vetores. Como professor na UNOCHAPECÓ, atua no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde. Professor visitante na Universidad Nacional de Misiones, Argentina.

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Published

2023-06-28

How to Cite

Zembruski, F. S., Ortiz, A. ., Confortin, A. C. ., & Lutinski, J. A. (2023). Teaching the Venomous Animals Theme in Basic Education . Ensino, Saude E Ambiente, 15(3), 790-806. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a54420

Issue

Section

Artigos