Social representations about water: meanings attributed by elementary school teachers and students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a54609

Keywords:

social representation, central core theory, water, elementary school, science teaching

Abstract

The meanings attributed to the everyday knowledge, when it is inserted in the space-time of the classroom, is a way of valuing the interests of students, facilitating the learning of school knowledge and its relationship with other ways of knowing/knowing Science. In this perspective, this study aimed to analyze the Social Representations of Water of 156 students and 61 teachers of Elementary School, applying a questionnaire of free association of words to the term Water. The answers were submitted to the software Evocation 2005, identifying the salience through the Vergès Quadrant analysis, and IRAMUTEQ, highlighting the connectivity of the most expressive terms through the Maximum Similarity Tree. The content of the justifications for the evocation of terms was analyzed from Bardin's perspective, showing for the group of teachers the central terms: Cleanliness, Thirst, Life, Nature, and Health, and for the group of students: Drinking water, Waste, Economy, Thirst, and Bathing. From the content analysis the categories Everyday, Organism, Natural Resource, and Leisure emerged. The theoretical and methodological approach enabled the understanding of the context in which the SR were formed, reflecting the experiences of the subjects and their relationship with the object of representation.

 

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Author Biographies

Michele Marcelo Silva Bortolai, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa, BA, Brasil

Doutora e Mestra em Ensino de Ciências (modalidade Química) pelo PIEC/USP - Programa de Pós Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo, com trabalhos de pesquisa intitulados "Percepções escolares sobre água na perspectiva da Teoria das Representações Sociais" e "PROQUIM em ação: ressignificando o conceito de transformação no Ensino Médio". Especialista em Química, pela Universidade Oswaldo Cruz; Licenciada em Pedagogia - Administração e Supervisão Escolar, pela Universidade de Guarulhos; Bacharel e Licenciada em Química pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Membro do grupo de pesquisa LieQui/USP - Linguagens no Ensino de Química e vice-líder do RESSONAR - Coletivo Universitário de Pesquisa em Representação Social, Narrativas [auto(bio)gráficas] e Argumentação em Educação Científica. Em ambos os grupos tem seus estudos voltados à formação de professores e processos de ensino e aprendizagem em Química. Foi coordenadora pedagógica e professora da Educação Básica na cidade de São Paulo e desde 2019 é professora de Ensino de Química da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, no Centro de Formação de Professores (CFP), Amargosa, Bahia.

Daisy de Brito Rezende, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Licenciada (1977) e Bacharel em Química pela Universidade de São Paulo (1978), obteve o mestrado (1986) e o doutorado em Química Orgânica pela Universidade de São Paulo (1994), sob orientação do Professor Vicente Guilherme Toscano. Desde 1991, é professora do Instituto de Química dessa mesma universidade (Departamento de Química Fundamental). Tem experiência na área de Química, com ênfase em Fotoquímica Orgânica (enodionas, foto-homólise de halocompostos e fotoisomerização, em fase homogênea). Mais recentemente, tem-se voltado a estudos sobre biocatálise e atuado na pesquisa em Ensino de Quimica, sendo orientadora do Programa Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo. Foi Diretora da Divisão de Ensino da Sociedade Brasileira de Química (SBQ) na gestão de maio de 2008 a maio de 2010, maio de 2016 a maio de 2018 e atualmente da gestão de 2018 - 2020.

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Published

2023-06-28

How to Cite

Bortolai, M. M. S., & Rezende, D. de B. (2023). Social representations about water: meanings attributed by elementary school teachers and students . Ensino, Saude E Ambiente, 15(3), 807-831. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a54609

Issue

Section

Artigos