Education and Sexual Diversity: a study of the Social Representations of Teachers about sexual diversity in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a54788

Keywords:

sex education, sexual diversity, social representation

Abstract

This article is an excerpt from a Doctoral thesis in Science with a focus on education. The explanatory, qualitative study was developed over the years 2018 to 2021, having as a corpus of analysis the set of thirty interviews with elementary school teachers. The research was based on the Theory of Social Representations, by Serge Moscovici (2015) and Content Analysis, by Laurence Bardin (2016). The present text exposes the methodology used in the research, its organization and the synthesis of the results. Contrary to speculations that teachers would be spreading the so-called “gender ideology” and through it putting at risk “normal” patterns of sexuality, gender and the traditional family, the results revealed that the studied group is, in fact, conservative, religious fundamentalist. and avoids addressing the issue of sexual diversity in classes and other pedagogical actions. The silencing around this theme stems from the precarious teacher training, but also because of the fear of suffering reprisals from the students' families, school management or governments.

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Author Biographies

Douglas Paulino Barreiros, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo, Guarulhos, SP, Brasil

Graduação em Letras pela Faculdade de Jandaia do Sul (2000) Graduação em Pedagogia pelo Instituto Pedagógico Brasileiro (2023); Especialização em Psicopedagogia pela Universidade Cândido Mendes (2019). Especialização em Ensino de Filosofia pela UNIFESP (2019); Mestrado em Literatura e Crítica Literária pela PUC-SP(2008). Doutorado em Ciências com ênfase em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela UNIFESP (2021); Pós-doutorado em Educação pela UNIFESP (2023). Atualmente é Vice-Diretor Escolar na Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Área de interesse: Estudos de Gênero, Sexualidade, Diversidade Sexual, Estudos Queer.

José Roberto da Silva Brêtas , Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, SP, Brasil

Este artigo é o recorte de uma tese de Doutorado em Ciências com enfoque em Educação. O estudo explicativo, qualitativo foi desenvolvido ao longo dos anos 2018 a 2021 tendo como corpus de análise o conjunto de trinta entrevistas com docentes do ensino fundamental. A pesquisa teve como ancoragem teórico-metodológica a Teoria das Representações Sociais, de Serge Moscovici (2015) e a Análise de Conteúdo, de Laurence Bardin (2016). O presente texto expõe a metodologia empregada na pesquisa, sua organização e a síntese dos resultados. Contrariando especulações de que professores estariam difundindo a chamada “ideologia de gênero” e por meio dela colocando em risco padrões “normais” de sexualidade, gênero e da família tradicional, os resultados revelaram que o grupo estudado é, em verdade, conservador, fundamentalista religioso e evita abordar a temática da diversidade sexual em aulas e demais ações pedagógicas. O silenciamento em torno desta temática decorre da precária formação docente, mas também por conta do medo de sofrer represálias de familiares dos estudantes, da gestão escolar ou dos governos.

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Published

2024-11-22

How to Cite

Barreiros, D. P., & Brêtas , J. R. da S. (2024). Education and Sexual Diversity: a study of the Social Representations of Teachers about sexual diversity in the school context. Teaching, Health and Environment, 17, Publicado em 22/11/2024. https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a54788

Issue

Section

Articles