The stereoscopic look at ontogenesis: challenging the teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/40987

Keywords:

imminent development zone, psychological neoformation, volitional function

Abstract

This article aims to examine how it is possible for the teacher – or the adult educator – to structure a system of cultural media combined with the child’s psychological age that can operate on the child’s imminent development zone. So, the methodological potential of Vygotsky’s historical-cultural approach to the diagnosis and promotion of children’s psychic development at the beginning of school life is analyzed. It is argued that, for the diagnosis of development and the definition of corrective work strategy, it is important to maintain a stereoscopic view according to which the axes of the child’s broad view coordinates are: the content of the living relationship with adults and contemporaries, the specifics of the psychological neoformation of age as the content of will and cultural development, and finally the central psychic function and guiding activity. Two examples are described that allow us to indicate the central corrective aspects of the adult educator and to outline prognoses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Gorlova, Universidade Russa de Humanidades, Moscou

PhD em Psicologia, Professora associada do Departamento de Psicologia Especial do Instituto L. S. Vigotski da Universidade Russa de Humanidades. Os interesses científicos estão relacionados à realização da abordagem histórico-cultural na prática do apoio psicológico à família. Elaborou e implementou diversos programas para a preparação das crianças para o ingresso na escola. É autora de 30 publicações.

References

KRAVTSOV, Guennadi. Problema litchnosti v kulturno-istoritcheskoi psirrologuii [O problema da personalidade na psicologia histórico-cultural]. Kulturno-istoritcheskais psirrologuia, Moskva, n. 1, p. 18-25, 2006.

KRAVTSOV, Guennadi. Ontoguenez voli [A ontogênese da vontade]. Vestnik RGGU, Moskva, n. 15, p. 29-41, 2012.

KRAVTSOVA, Elena; KRAVTSOV, Guennadi; BEREJKOVSKAIA, Elena. Programa vospitania detei mladchego i dochkolnogo vozrasta “Zolotoi kliutchik” [Programa de educação de crianças da creche e da pré-escola “Chave de ouro”]. Moskva: Izdatelstvo Lev, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Problema razvitia vischikh psirritcheskih funktsi [O problema de desenvolvimento das funções psíquicas superiores]. In: IAROCHEVSKI, M. G. (Org.). Psirrologuia razvitia kak fenômeno kulturi [A psicologia do desenvolvimento como fenômeno cultural]. Moskva-Voronej: Izdatelstvo Institut praktitcheskoi psirrologuii – NPO Modek, 1996a.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Lektsii pó pedologuii [Aulas de Pedologia]. Ijevsk: Izd-vo Udmurskogo Um-ta, 1996b.

Published

2020-07-01

How to Cite

GORLOVA, E. The stereoscopic look at ontogenesis: challenging the teacher. Fractal: Journal of Psychology, v. 32, n. esp, p. 239-242, 1 Jul. 2020.

Issue

Section

Dossiê O professor sem voz: tensões na escola contemporânea e desafios para a psicologia