Ontologies of sight in present days: what can a precarious view

Authors

  • Kleber Jean Matos Lopes Universidade Federal de Sergipe
  • Elen Naiara Batista Madeiro Universidade Federal de Sergipe
  • Jameson Thiago Farias Silva Universidade Federal de Sergipe

Keywords:

politics of image, modes of subjectivity, cinema, precarious view

Abstract

This paper discusses the ways of view in present days and analyzes policies constitution of the look, through the notions of the precarious view and total look; disposed as logical for the production of the senses. The ways of view are genealogical presented and related to the modes of production and expression of thought, to the biopolitical in the present time and to the make of the contemporary cinema. Discusses two cinema experiences through the movies Le scaphandre et le papillon and La pianist, to think movements of individuality production or modes of subjectivity that allow exercises of autonomy and fabrication of collective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kleber Jean Matos Lopes, Universidade Federal de Sergipe

Professor Adjunto do Departamento de Psicologia da UFS. Professor permanente do Programa de Pós-graduação em psicologia Social da UFS.

Elen Naiara Batista Madeiro, Universidade Federal de Sergipe

Graduanda em Psicologia, pesquisadora e bolsista do PIBIC 2009/2010.

References

CONDE, H. B. Para desencaminhar o presente Psi: biografia, temporalidade e experiência em Michel Foucault. In: GUARESCHI, N.; HÜNING, S. (Org.). Foucault e a Psicologia. Porto Alegre: Abrapso SUL, 2005. p. 7-27.

DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DOMINGUES, L. A flor da pele: subjetividade, clínica e cinema no contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2010.

O ESCAFANDRO e a borboleta. Direção de Julian Schnabel. Produção: Kathleen Kennedy e Jon Kilik. Roteiro: Ronald Harwood, baseado em livro de Jean-Dominique Bauby. EUA: Miramax Films; França: Europa Filmes, 2007. 1 DVD (112 min.).

FOUCAULT, M. Segurança, território, população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, M. Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. v. 5, Coleção Ditos e Escritos.

FOUCAULT, M. O que são as luzes? In: MOTTA, M. B. (Org.). Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. v. 2, p. 335-351. Coleção Ditos e Escritos.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1995.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1993.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolíticas: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

HARDT, M. A sociedade mundial de controle. In: ALLIEZ, E. (Org.). Gilles Deleuze: uma vida filosófica. São Paulo: Editora 34, 2000.

KAFKA, F. A metamorfose. São Paulo: Brasiliense, 1986.

LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Bauru: Edusc, 2001.

MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento. Campinas: Psi, 1995.

NEVES, C. A. B. Pensando o Contemporâneo no fio da navalha: entrelaces entre desejo e capital. Lugar comum, Rio de Janeiro, v.19/20, p.135-157, jan./jun. 2004.

NIETZSCHE, F. A genealogia da moral. Lisboa: Guimarães, 1976.

NIETZSCHE, F. Humano, demasiado humano. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

NIETZSCHE, F. Sabedoria para depois de amanhã. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

A PROFESSORA de Piano. Direção: Michael Haneke. Produção: Veit Heiduschka. Roteiro: Michael Haneke, baseado em livro de Elfriede Jelinek. França: Canal+; Les Films Alain Sarde; arte France Cinéma; MK2 Productions; Centre National de la Cinématographie; Eurimages; Áustria: Wega Film; Bayerischer Rundfunk; P.P. Film Polski; Österreichischer Rundfunk, 2001. 1 DVD (131 min.)

VASCONCELLOS, J. Da imagem do pensamento e dos intercessores. In: VASCONCELLOS, J. (Org.). Deleuze e o Cinema. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2006. p. 1-11.

VIRILIO, P. A máquina de visão. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2002a.

VIRILIO, P. A arte do motor (1996). São Paulo: Estação Liberdade, 2002b.

Published

2011-08-31

How to Cite

LOPES, K. J. M.; MADEIRO, E. N. B.; SILVA, J. T. F. Ontologies of sight in present days: what can a precarious view. Fractal: Journal of Psychology, v. 23, n. 2, p. 389-404, 31 Aug. 2011.

Issue

Section

Articles