Sakharov and the methods for investigating concepts’ formation

Authors

  • Gisele Toassa Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO
  • Achilles Delari Júnior Universidade Livre da Vila Operária, Umuarama, PR

Keywords:

functional method of double stimulation, concept formation, method of Sakharov, cultural-historical psychology, Leonid Solomonovich Sakharov (1900-1928)

Abstract

This paper presents and studies the first translation to Portuguese of “Methods for investigating concepts” (1928), by LS Sakharov, classic text of cultural-historical psychology. The article was organized in four parts, explaining: translation problems; the relationship between the author and his time; discussion of methods for investigating concepts/giftedness; the object, material and investigation procedures developed by Sakharov in relation with Vygotsky´s work. We also discuss the criticism, replication, and impact of the functional method of double stimulation (or method of Sakharov), presented in the translation.

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Author Biographies

Gisele Toassa, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO

Psicóloga pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp-2002), Bacharel em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo (2000), com Mestrado em Educação (Unesp-2004) e Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2009). Atualmente, é Professora Adjunta da Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Educação. Sua produção versa principalmente sobre a obra de L.S. Vigotski, além de crítica literária, movimento social em defesa da criança e do adolescente, epistemologia, teoria e método na psicologia histórico-cultural. Seus principais campos de trabalho são: 1) psicologia história, teoria e método; 2) conceitos de consciência, vivência e emoções na obra de Vigotski; 3) psicologia escolar, da educação e do desenvolvimento humano.

Achilles Delari Júnior, Universidade Livre da Vila Operária, Umuarama, PR

Psicólogo pela UFPR desde 1993, mestre em Educação pela Unicamp desde 2000. Professor aposentado. Pesquisador pelo GEPCO (Grupo de estudos em psicologia concreta) e IAPHC (Instituto Aberto de Psicologia Histórico-cultural).

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Published

2013-12-31

How to Cite

TOASSA, G.; DELARI JÚNIOR, A. Sakharov and the methods for investigating concepts’ formation. Fractal: Journal of Psychology, v. 25, n. 3, p. 645-658, 31 Dec. 2013.

Issue

Section

Articles