Pedagogical practices in primary education: Historical-Cultural Theory contributions

Authors

  • Marta Chaves Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

primary education, Historical-Cultural Theory, teachers training

Abstract

This text presents the considerations done in the Research Project “Pedagogical Practices in Primary Education: Historical-Cultural Theory Contributions”, in which we supported our studies about educational practices and teachers training in theelaborations of the Historical-Cultural Theory. The starting point was to allocate attention to didactic procedures, known as“activities”, we identified the records (posters, notebooks and separate sheet of papers) of kids in 32 Educational Centers in theState of Paraná. We intensified the related researches to the historical aspects of the institutions of Primary Education to understandthe dynamic of the educational work nowadays. We carried out readings of the History Science Classics and the Historical CulturalTheory, because we believe that for the understanding of routine organization (time and space) of the pedagogical work it isnecessary to consider the possibilities of intentional and systematic teaching in a humanized perspective of Primary Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Chaves, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1993), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2000), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008) e Pós-Doutorado junto ao Departamento de Psicologia da Educação, na Faculdade de Ciências e Letras do Campus de Araraquara - Unesp (2011). Atualmente é professora adjunto do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá e líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação infantil, educação, teoria histórico-cultural, literatura infantil, arte e intervenções pedagógicas.

Published

2015-01-31

How to Cite

CHAVES, M. Pedagogical practices in primary education: Historical-Cultural Theory contributions. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 1, p. 56-60, 31 Jan. 2015.