The development of concepts in cognition and in language

Authors

  • Zena Eisenberg Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Keywords:

cognition and language, concept learning, temporal concepts, early childhood education, elementary education

Abstract

The research group Human Development and Education - Grudhe - focuses on the development of children in kindergarten and inthe first years of elementary school. Based on a socio-historical framework, we seek to study how children learn concepts from theirdaily interactions at school. Our studies began in 2009, with research on the development of temporal concepts in kindergarten thatincluded an intervention program with teachers and children (2008-2009). After that, our studies have expanded to include the firstyears of elementary education, focusing on developing an instrument for evaluating the temporal knowledge of children. We alsohad an intervention program for teachers and children, which was evaluated with pre-and post-tests (2010-2011). Parallel to that,we developed a study in collaboration with Vasconcellos and Daiute (2012) that focused on the concepts of slum, community, andrisk among early education teachers working in schools located in areas of risk.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zena Eisenberg, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Professora Assistente no Departamento de Educação da PUC-Rio. Possui graduação em Letras com Bacharelado e Licenciatura pela Universidade Estadual de Campinas (1990); Especialização em Educação Infantil pelo CCE/PUC-Rio (2008), mestrados em Psicologia pela City University of New York (2001) e pela New School for Social Research (atual The New School University 1995) e doutorado em Psicologia do Desenvolvimento Humano - The City University of New York (2006). Pós-doutora no Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação (ProPEd) da UERJ (2008). É colaboradora do Núcleo de Estudos da Infância: Pesquisa & Extensão (NEI:P&E). Atualmente coordena o Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Humano e Educação (Grudhe) no Departamento de Educação da PUC-Rio. Tem experiência nas áreas de Psicologia e Educação, com interesse especial pelo Desenvolvimento do Pensamento e da Linguagem. Atua principalmente nas seguintes áreas: aquisição de noções temporais, de conceitos, desenvolvimento da linguagem e do pensamento.

References

DAIUTE, C.; EISENBERG, Z.; VASCONCELLOS, V. M. R. de. ‘Parece que é uma coisa até meio normal, né?’ Análise de narrativas sobre ‘risco’ em creches de favelas. Educação em Foco, Juiz de Fora, n. esp., p. 209-228, ago. 2012.

EISENBERG, Z. O uso de conceitos temporais na creche e

na pré-escola. Faperj. Edital de Pós-Doutorado - Processo nº:

E-26/100.724/2007.

EISENBERG, Z. Trabalhando o tempo na creche. Faperj –

Edital Auxílio-Instalação, Processo nº: E-26/111.058/2009.

EISENBERG, Z. Mais tempo ao Tempo: o estudo de conceitos

temporais em diferentes áreas de conhecimento do ensino

fundamental. Faperj. Edital Apoio à melhoria do ensino em

escolas públicas sediadas no Estado do Rio de Janeiro, Processo

Nº E-26/ 110.040/2010.

EISENBERG, Z. O Tempo no ensino fundamental do Rio

de Janeiro: o que as crianças sabem? Faperj. Edital Jovem

Cientista do Nosso Estado, Processo E-26/103.305/2011.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem

(1934). São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2015-01-31

How to Cite

EISENBERG, Z. The development of concepts in cognition and in language. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 1, p. 74-77, 31 Jan. 2015.