Media and the production of the professional soccer player

Authors

  • Marcos Daou Centro Universitário Franciscano
  • Neuza Maria de Fátima Guareschi Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Marcos Adegas de Azambuja Centro Universitário Franciscano

Keywords:

modes of subjectivity, media discourse, professional soccer player

Abstract

This paper aims to visualize and problematize the constitution of the professional football player in contemporary society. As a methodological tool, it is used to analysis the discursive practices from media materials, articulated with the regularities of statements constructed by knowledge fields in the production of professional modes of subjectivity. It was selected for analysis, a media material came from diaries, especially the period characterized by the emergence of a young athlete in the professional category and have earned attention from media. As a result, it can be visualized that the contemporary professional soccer player is composed by the modes of subjectivity through the imperatives of technical investment and profit on body. It is remarkably seen the production of methodological knowledge on athletes, that turns to a high performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACERTO de Pato sai amanhã, O. Zero Hora, Porto Alegre, 22 nov. 2006. Caderno de Esportes, p. 47.

ANTUNES, F. M. R. F. Com brasileiro não há quem possa! futebol e identidade nacional em José Lins do Rego, Mario filho e Nelson Rodrigues. São Paulo: UNESP, 2004.

BOA cabeça, A. Zero Hora, Porto Alegre, 27 nov. 2006. Caderno de Esportes, p. 10.

CAGLIANI, B. Corpo, tecnologia e controle: Gattaca e o Homem-máquina. CAOS - Revista Eletrônica de Ciências Sociais, [S.l.], n. 8, p. 7-16, mar. 2005. Disponível em: <http://www.cchla.ufpb.br/caos/biacagliani.pdf>. Acesso em: 02 set. 2013.

CARVALHO, J. M. A chuteira na mídia: a predominância do futebol na imprensa campineira. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 28., 2005, Rio de Janeiro. Anais... São Paulo: Intercom, 2005. CD-ROM.

DAOU, M. Das práticas de esporte com a bola à configuração do futebol na sociedade contemporânea. 2007. Dissertação (Mestrado)__Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

FISCHER, R. M. B. Televisão e educação: fluir e pensar a TV. Belo Horizonte: Autêntica, 2001a.

FISCHER, R. M. B. Mídia, estratégias de linguagem e produção de sujeitos. In: CANDAU, V. M. (Org.). Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001b. p. 74-88.

ERA jogo para Pato. Zero Hora, Porto Alegre, 20 nov. 2006. Caderno de Esportes, p. 02.

FISCHER, R. M. B. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) TV. Revista Educação e Pesquisa, [S.l.], v. 28, n. 1, p. 151-162, jan./jun. 2002.

FOUCAULT, M. Tecnologias del yo. In: ______. Tecnologias del yo y otros textos afines. Barcelona: Paidós Ibérica, 1991. p. 45-94.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 21. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2005.

FRAGA, A. B. Anatomias do consumo: investimentos na musculatura masculina. Educação & Realidade, v. 25, n. 2, p. 135-150, jul./dez. 2000.

GUARESCHI, P.; BIZ, O. Mídia, Educação e Cidadania. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

GUERRA, I.; SOARES, E. A.; BURINI, R. C. Aspectos nutricionais do futebol de competição. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, Rio de Janeiro, v. 7, n. 6, p. 200-206, nov./dez. 2001.

GUERRA, M. O. O jogo da moda: a transformação do futebol em negócio. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 28., 2005, Rio de Janeiro. Anais... São Paulo: Intercom, 2005. CD-ROM.

HABEMUS Pato. Zero Hora. Porto Alegre, 21 nov. 2006. Caderno de Esportes, p. 44.

LÁ vem o Pato. Zero Hora, Porto Alegre, 27 nov. 2006. Caderno de Esportes, p. 47.

LEONCINI, M. P.; SILVA, M. T. Entendendo o futebol como um negócio: um estudo exploratório. Gestão e Produção, v. 12, n. 1, p. 11-23, jan.-abr. 2005.

LIPOVETSKY, G. Os tempos Hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.

MANUAL das celebridades, O. Zero Hora, Porto Alegre, p. 52, 27 nov. 2006.

MEU nome é Pato. Zero Hora, Porto Alegre: 27 nov. 2006. Caderno de Esportes, p. 48.

PELBART, P. P. Vida capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminares, 2003.

PILOTTO, F. M. A fabricação de ídolos esportivos. Revista Brasileira de Educação - ANPED, Rio de Janeiro, n. 23, p. 1-17, maio/jun./jul. 2003.

POWERS, S. K.; HOWLEY, E. T. Fisiologia do Exercício: teoria e aplicação ao condicionamento e ao desempenho. 3. ed. São Paulo: Manole, 2000.

PREMIAÇÕES da copa do mundo de 2006 somam R$ 560 milhões. Folha de São Paulo, 05 jul. 2006. Caderno de esportes. Disponível em: . Acesso em: 25 de ago. 2013.

RECOMENDAÇÃO. Zero Hora, Porto Alegre, 25 nov. 2006. Caderno de Esportes, p. 50.

SIMPSON, A. Xuxa. São Paulo: Sumaré, 1994.

SURGE uma estrela. Zero Hora, Porto Alegre, 27 nov. 2006. Caderno de Esportes, p. 11.

VERDADEIRO Pato, O. Zero Hora, Porto Alegre, 25 nov. 2006. Caderno de Esportes, p. 46.

VIRILIO, P. A arte do motor. São Paulo: Estação Liberdade, 1996a.

VIRILIO, P. Velocidade e política. São Paulo: Estação Liberdade, 1996b.

WEINBERG, R. S.; GOULD, D. Fundamentos da Psicologia do Esporte e do Exercício. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

Published

2014-12-28

How to Cite

DAOU, M.; GUARESCHI, N. M. DE F.; ADEGAS DE AZAMBUJA, M. Media and the production of the professional soccer player. Fractal: Journal of Psychology, v. 26, n. 3, p. 963-978, 28 Dec. 2014.

Issue

Section

Articles