Gender and rurality relations in vital projects and self-notions of young women
Keywords:
youth, gender, ruralityAbstract
This article presents the results of a qualitative study with 48 young women from rural areas of Rio Grande do Sul (Brazil), focusing on aspects of them life’s project and identity markers present in their projects. The methodological approach consisted of a combination of biographical narrative interviews and a proposal auto photographical composition, with subsequent semi-structured interviews. The results indicate that the community relations rurality and gender are important landmarks of the vital projects of these young people that hang between traditional readings of gender roles and subversive possibilities of the female, in a dialogic narrative process.Downloads
References
ALBUQUERQUE, F. J. B. de. Psicologia social e formas de vida rural no Brasil. Psicologia Teoria e Pesquisa, v. 18, n. 1, p. 37-42, 2002.
ARAUJO, G. B. de; SPERB, T. M. Crianças e a construção de limites: narrativas de mães e professoras. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 1, p. 185-194, 2009.
ARCILA MENDOZA, P. A. et al. Comprensión del significado desde Vygotsky, Bruner y Gergen. Diversitas, v. 6, n. 1, p. 37-49, enero-jun. 2010.
BANKS, M. Dados visuais para pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
BROCKMEIER, J.; HARRÉ, R. Narrativa: problemas e promessas de um paradigma alternativo. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, p. 525-535, 2003,. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/prc/v16n3/v16n3a11.pdf> Acesso em: 16 dez. 2009.
BRUMER, A. Gênero e agricultura: a situação da mulher na agricultura do Rio Grande do Sul. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 205-227, jan.-abr. 2004.
CARNEIRO, M. J. “Rural” como categoria de pensamento. Ruris, v. 2, n. 1, p. 9-38, mar. 2008.
DAMON, J.; MENON, P.; BRONK, W. The development of purpose during adolescence. Applied Developmental Science, v. 7, n. 3, 2003.
DIAS, A. B.; AQUINO, E. M. L. Maternidade e paternidade na adolescência: algumas constatações em três cidades do Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 7, p. 1447-1458, 2006.
DIOGO, M. F.; COUTINHO, M. C. A dialética da inclusão/exclusão e o trabalho feminino. Interações, v. 11, n. 21, p. 121-142, 2006.
GERGEN, K. J. Realidades y relaciones. Barcelona: Paidós, 1996.
HERMANS, H. J. M. The dialogical self: toward a theory of personal and cultural positioning. Culture & Psychology, v. 7, p. 243-281, 2001.
HERNÁNDEZ, O. D’A. El Desarrollo Profesional Creador (DPC) como dimensión del proyecto de vida en el ámbito profesional. Revista Cubana de Psicologia, Habana, v. 19, n. 2, 2002.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo demográfico 2010: características da população e dos domicílios. Disponível em: <http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2015.
KARAM, K. F. A mulher na agricultura orgânica e em novas ruralidades. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 303-320, jan.-abr. 2004.
LANDINI, F.; BENITEZ, M. I.; MURTAGH, S. Revisión de los trabajos realizados por la psicología sobre pequeños productores agropecuários. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, v. 17, p. 221-229, 2010.
LOPES DE OLIVEIRA, M. C. S. Identidade, narrativa e desenvolvimento na adolescência: uma reflexão crítica. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 2, p. 427-436, maio/ago. 2006.
LOPES DE OLIVEIRA, M. C. S.; PINTO, R. G.; SOUZA, A. S. Perspectivas de futuro entre adolescentes: universidade, trabalho e relacionamentos na transição para a vida adulta. Temas em Psicologia, [online], v. 11, n. 1, p. 16-27, 2003. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1413-389X2003000100003&script=sci_arttext>. Acesso em: 13 mar. 2015.
MAINGUENEAU, D. Cenas de Enunciação. São Paulo: Parábola, 2008.
MARQUES, M. I. M. O conceito de espaço rural em questão. Terra Livre, SãoPaulo, ano 18, n. 19, p. 95-112, 2002.
MAURENTE, V.; TITTONI, J. Imagens como estratégia metodológica em pesquisa: a fotocomposição e outros caminhos possíveis. Psicologia & Sociedade, Porto Alegre, v. 19, n. 3 p. 33-38, 2007.
NASCIMENTO, I. P. Projeto de vida de adolescentes do ensino médio: um estudo psicossocial sobre suas representações. Imaginário, São Paulo, v. 12, n. 12, p. 55-80, 2006. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-666X2006000100004>. Acesso em: 13 mar. 2015.
NEIVA-SILVA, L.; KOLLER, S. H. O uso da fotografia na pesquisa em Psicologia. Estudos de Psicologia, v. 7, n. 2, p. 237-250, 2002.
PAIXÃO, G. P. N.; SANTOS, S. M. P; RAMOS, P. R. Percepções das diferenças de gênero entre adolescentes do município de Juazeiro-BA. UDESC em Ação, Florianópolis, v. 2 n. 1, 2008. Não paginado.
PIZZINATO, A.; CÉ, J. P.; OLIVEIRA-MACHADO, R. de. Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología. Diversitas, v. 8, n. 1, p. 13-27, 2012.
SANTOS, M. A.; GOMES, W. B. Self dialógico: teoria e pesquisa. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 15, n. 2, p. 353-361, 2010.
SOUZA, E. A.; PEDON, N. R. Território e Identidade. Revista Eletrônica da Associação dos Geógrafos Brasileiros, Três Lagoas, v. 1, n. 6, 2007.
STROPASOLAS, V. L. O valor (do) casamento na agricultura familiar. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 253-267, jan.-abr. 2004.
TAQUETTE, S. R.; VILHENA, M. M.; PAULA, M. C. Doenças sexualmente transmissíveis e gênero: um estudo transversal com adolescentes no Rio de Janeiro. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 282-290, jan.-fev. 2004.
TÖNNIES, F. Comunidad y sociedad (1887). Buenos Aires: Losada, 1947.
TORRÃO FILHO, A. Uma questão de gênero: onde o masculino e o feminino se cruzam. Cadernos Pagu, Campinas, n. 24, p. 127-152, 2005.
YOKOY, T.; LOPES DE OLIVEIRA, M. C. S. Trajetórias de desenvolvimento e contextos de subjetivação e institucionalização de adolescentes em cumprimento de medidas socioeducativas. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João Del-Rei, v. 3, n. 1, p. 85-95, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.