Gender and rurality relations in vital projects and self-notions of young women

Authors

  • Adolfo Pizzinato Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Cristiano Hamann Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Rodrigo de Oliveira Machado Universitat Autònoma de Barcelona
  • Marlene Neves Strey Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Keywords:

youth, gender, rurality

Abstract

This article presents the results of a qualitative study with 48 young women from rural areas of Rio Grande do Sul (Brazil), focusing on aspects of them life’s project and identity markers present in their projects. The methodological approach consisted of a combination of biographical narrative interviews and a proposal auto photographical composition, with subsequent semi-structured interviews. The results indicate that the community relations rurality and gender are important landmarks of the vital projects of these young people that hang between traditional readings of gender roles and subversive possibilities of the female, in a dialogic narrative process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adolfo Pizzinato, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicólogo, Mestre em Psicologia e Doutor em Psicologia da Educação (Universitat Autònoma de Barcelona). Professor da Faculdade de Psicologia da PUCRS. Programa de Pós-Graduação.

Cristiano Hamann, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Licenciado em História e Mestrando em Psicologia Social na PUCRS

Rodrigo de Oliveira Machado, Universitat Autònoma de Barcelona

Psicólogo, Mestre em Psicologia Social (PUCRS) e Doutorando em Psicologia Social (Universitat Autònoma de Barcelona)

Marlene Neves Strey, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicóloga, Mestre em Psicologia Social e Doutora em Psicologia Social (Universidad Autónoma de Madrid)

References

ALBUQUERQUE, F. J. B. de. Psicologia social e formas de vida rural no Brasil. Psicologia Teoria e Pesquisa, v. 18, n. 1, p. 37-42, 2002.

ARAUJO, G. B. de; SPERB, T. M. Crianças e a construção de limites: narrativas de mães e professoras. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 1, p. 185-194, 2009.

ARCILA MENDOZA, P. A. et al. Comprensión del significado desde Vygotsky, Bruner y Gergen. Diversitas, v. 6, n. 1, p. 37-49, enero-jun. 2010.

BANKS, M. Dados visuais para pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

BROCKMEIER, J.; HARRÉ, R. Narrativa: problemas e promessas de um paradigma alternativo. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, p. 525-535, 2003,. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/prc/v16n3/v16n3a11.pdf> Acesso em: 16 dez. 2009.

BRUMER, A. Gênero e agricultura: a situação da mulher na agricultura do Rio Grande do Sul. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 205-227, jan.-abr. 2004.

CARNEIRO, M. J. “Rural” como categoria de pensamento. Ruris, v. 2, n. 1, p. 9-38, mar. 2008.

DAMON, J.; MENON, P.; BRONK, W. The development of purpose during adolescence. Applied Developmental Science, v. 7, n. 3, 2003.

DIAS, A. B.; AQUINO, E. M. L. Maternidade e paternidade na adolescência: algumas constatações em três cidades do Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 7, p. 1447-1458, 2006.

DIOGO, M. F.; COUTINHO, M. C. A dialética da inclusão/exclusão e o trabalho feminino. Interações, v. 11, n. 21, p. 121-142, 2006.

GERGEN, K. J. Realidades y relaciones. Barcelona: Paidós, 1996.

HERMANS, H. J. M. The dialogical self: toward a theory of personal and cultural positioning. Culture & Psychology, v. 7, p. 243-281, 2001.

HERNÁNDEZ, O. D’A. El Desarrollo Profesional Creador (DPC) como dimensión del proyecto de vida en el ámbito profesional. Revista Cubana de Psicologia, Habana, v. 19, n. 2, 2002.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo demográfico 2010: características da população e dos domicílios. Disponível em: <http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2015.

KARAM, K. F. A mulher na agricultura orgânica e em novas ruralidades. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 303-320, jan.-abr. 2004.

LANDINI, F.; BENITEZ, M. I.; MURTAGH, S. Revisión de los trabajos realizados por la psicología sobre pequeños productores agropecuários. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, v. 17, p. 221-229, 2010.

LOPES DE OLIVEIRA, M. C. S. Identidade, narrativa e desenvolvimento na adolescência: uma reflexão crítica. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 2, p. 427-436, maio/ago. 2006.

LOPES DE OLIVEIRA, M. C. S.; PINTO, R. G.; SOUZA, A. S. Perspectivas de futuro entre adolescentes: universidade, trabalho e relacionamentos na transição para a vida adulta. Temas em Psicologia, [online], v. 11, n. 1, p. 16-27, 2003. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1413-389X2003000100003&script=sci_arttext>. Acesso em: 13 mar. 2015.

MAINGUENEAU, D. Cenas de Enunciação. São Paulo: Parábola, 2008.

MARQUES, M. I. M. O conceito de espaço rural em questão. Terra Livre, SãoPaulo, ano 18, n. 19, p. 95-112, 2002.

MAURENTE, V.; TITTONI, J. Imagens como estratégia metodológica em pesquisa: a fotocomposição e outros caminhos possíveis. Psicologia & Sociedade, Porto Alegre, v. 19, n. 3 p. 33-38, 2007.

NASCIMENTO, I. P. Projeto de vida de adolescentes do ensino médio: um estudo psicossocial sobre suas representações. Imaginário, São Paulo, v. 12, n. 12, p. 55-80, 2006. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-666X2006000100004>. Acesso em: 13 mar. 2015.

NEIVA-SILVA, L.; KOLLER, S. H. O uso da fotografia na pesquisa em Psicologia. Estudos de Psicologia, v. 7, n. 2, p. 237-250, 2002.

PAIXÃO, G. P. N.; SANTOS, S. M. P; RAMOS, P. R. Percepções das diferenças de gênero entre adolescentes do município de Juazeiro-BA. UDESC em Ação, Florianópolis, v. 2 n. 1, 2008. Não paginado.

PIZZINATO, A.; CÉ, J. P.; OLIVEIRA-MACHADO, R. de. Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología. Diversitas, v. 8, n. 1, p. 13-27, 2012.

SANTOS, M. A.; GOMES, W. B. Self dialógico: teoria e pesquisa. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 15, n. 2, p. 353-361, 2010.

SOUZA, E. A.; PEDON, N. R. Território e Identidade. Revista Eletrônica da Associação dos Geógrafos Brasileiros, Três Lagoas, v. 1, n. 6, 2007.

STROPASOLAS, V. L. O valor (do) casamento na agricultura familiar. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 253-267, jan.-abr. 2004.

TAQUETTE, S. R.; VILHENA, M. M.; PAULA, M. C. Doenças sexualmente transmissíveis e gênero: um estudo transversal com adolescentes no Rio de Janeiro. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 282-290, jan.-fev. 2004.

TÖNNIES, F. Comunidad y sociedad (1887). Buenos Aires: Losada, 1947.

TORRÃO FILHO, A. Uma questão de gênero: onde o masculino e o feminino se cruzam. Cadernos Pagu, Campinas, n. 24, p. 127-152, 2005.

YOKOY, T.; LOPES DE OLIVEIRA, M. C. S. Trajetórias de desenvolvimento e contextos de subjetivação e institucionalização de adolescentes em cumprimento de medidas socioeducativas. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João Del-Rei, v. 3, n. 1, p. 85-95, 2008.

Published

2015-11-25

How to Cite

PIZZINATO, A.; HAMANN, C.; MACHADO, R. DE O.; STREY, M. N. Gender and rurality relations in vital projects and self-notions of young women. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 3, p. 247-255, 25 Nov. 2015.

Most read articles by the same author(s)