Medicalization of behavior problems in school: teachers’ perspectives

Authors

  • Nilza Sanches Tessaro Leonardo Universidade Estadual de Maringá
  • Mariana Akemi Suzuki Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

medicalization, behavior problems, Cultural-Historical Psychology

Abstract

This study aims to investigate the effects of the process of medicalization of students who exhibit behaviors deemed inappropriate by school staff. Participants were ten teachers from three public schools in a city in the state of Paraná. For data collection we used a semistructured interview guide. The data were processed using content analysis and the results showed that the participants understand that medicated student can focus more, do the activities in the classroom, and starting to produce satisfactorily. However, they also questions the consequences of the process of medicalization for childhood, since they students become listless and not relate to other colleagues as they did before. We conclude that the social practice of medicalization of behavior problems of students in the school becomes a social control practice, since it is sought ideological goals with this action.

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Author Biographies

Nilza Sanches Tessaro Leonardo, Universidade Estadual de Maringá

possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (1988), mestrado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2001) e doutorado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2004). Atualmente é professora do departamento de Psicologia da UEM e do programa de pós-graduação em Psicologia da UEM. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Escolar.

Mariana Akemi Suzuki, Universidade Estadual de Maringá

Mestre em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Especialista em Teoria Histórico-Cultural pela mesma Universidade. Ministrou aulas para o curso de Especialização em Saúde Mental/2012 (UEM). Ministrou aulas de Psicologia do Desenvolvimento e Psicologia da Aprendizagem, para o curso de Psicologia, no Centro Universitário de Maringá (CESUMAR). Ministrou aulas de Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem para o curso de Fonoaudiologia, pelo mesmo Centro Universitário. Ministrou supervisão de estágio em Psicologia Escolar, pelo mesmo Centro Universitário. Trabalhou como psicóloga no Centro de Atenção Psicossocial (CAPS-II) em Sarandi/PR.

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Published

2016-04-17

How to Cite

LEONARDO, N. S. T.; SUZUKI, M. A. Medicalization of behavior problems in school: teachers’ perspectives. Fractal: Journal of Psychology, v. 28, n. 1, p. 46-54, 17 Apr. 2016.

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