Medicalization of behavior problems in school: teachers’ perspectives
Keywords:
medicalization, behavior problems, Cultural-Historical PsychologyAbstract
This study aims to investigate the effects of the process of medicalization of students who exhibit behaviors deemed inappropriate by school staff. Participants were ten teachers from three public schools in a city in the state of Paraná. For data collection we used a semistructured interview guide. The data were processed using content analysis and the results showed that the participants understand that medicated student can focus more, do the activities in the classroom, and starting to produce satisfactorily. However, they also questions the consequences of the process of medicalization for childhood, since they students become listless and not relate to other colleagues as they did before. We conclude that the social practice of medicalization of behavior problems of students in the school becomes a social control practice, since it is sought ideological goals with this action.Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual Of Mentaldisorders (DSM-IV). 4th ed. Washington: American Psychiatric Association, 1994.
BARROS, J. A. C. Estratégias mercadológicas da indústria farmacêutica e o consumo de medicamentos. Revista Saúde Pública, São Paulo, v. 17, n. 5 p. 377-386, 1983.
BARKLEY, R. A. Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade: manual para diagnóstico e tratamento. 3. ed. Tradução de Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BOARINI, M. L.; BORGES, R. F. Hiperatividade, higiene mental, psicotrópicos: enigmas da Caixa de Pandora. Maringá: Eduem, 2009.
BRZOZOWSKI, F. S.; CAPONI, S. N. C. Medicalização dos desvios de comportamento na infância: aspectos positivos e negativos. Psicologia Ciência Profissão, Brasília, v. 33, n. 1 p. 208-219, 2013.
CALIMAN L. V. O TDAH: entre as funções, disfunções e otimização da atenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 13, n. 3, p. 559-566, 2008.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.
COSTA, A.; FERNANDES NETO, E.; SOUZA, G. A proletarização do professor: neoliberalismo na educação. 2. ed. São Paulo: Instituto José Luiz e Rosa Sundermann, 2009.
COLLARES, C. A. L.; MOYSÉS, M. A. A. Preconceitos no cotidiano escolar: a medicalização do processo ensino-aprendizagem. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO (Org.). Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doença de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010. p. 193-213.
CONRAD, P. The medicalization of society: on the transformation of human condition into treatable disorders. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2007.
EIDT, N. M.; TULESKI, S. C. Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade e Psicologia Histórico-Cultural. Cadernos de Pesquisa, [S.l.], v. 40 n. 139, p. 121-146, jan/abr, 2010.
GARRIDO, J.; MOYSÉS, M. A. A. Um panorama nacional dos estudos sobre a medicalização da aprendizagem de crianças em idade escolar. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO (Org.). Medicalização de Crianças e Adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doenças de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010. p. 149-162.
GUARIDO, R.; VOLTOLINI, R. O que não tem remédio, remediado está? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 1, p. 239-263, abr. 2009.
GUSMÃO, M. M. G. Comportamento infantil conhecido como hiperatividade: consequência do mundo contemporâneo ou TDAH?. 2009. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação)__Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
KANTOVISKI, A. L. L.; VARGENS, O. M. C. O cuidado à mulher que vivencia a menopausa sob a perspectiva da desmedicalização. Revista Eletrônica de Enfermagem, [S.l.], v. 12 n. 3, p. 567-570, 2010.
LEITE, H. A. O desenvolvimento da atenção voluntária na compreensão da Psicologia Histórico-Cultural: uma contribuição para o estudo da desatenção e dos comportamentos hiperativo. 2010. 197 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia)__Universidade Estadual de Maringá, Maringá-PR, 2010.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo na criança. In: ______. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte. 1978. p. 287-313.
LUENGO, F. C.; CONSTANTINO, E. P. A Vigilância Punitiva: a postura dos educadores no processo de patologização e medicalização da infância. Revista de Psicologia da UNESP, Assis, v. 8, n. 2, p. 22-126, 2009.
MOYSÉS, M. A. A.; COLLARES, C. A. L. Dislexia e TDAH: uma análise a partir da ciência médica. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO (Org.). Medicalização de Crianças e Adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doenças de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010. p. 71-110.
PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo. 2010.
ROCHA, D.; DEUSDARÁ, B. Análise de conteúdo e análise do discurso: aproximações e afastamentos na (re) construção de uma trajetória. Alea - Estudos Neolatinos, v. 7, n. 2, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-106X2005000200010>. Acesso em: 27 jun. 2008.
ROSE, S. Drugging unruly children is a method of social control. Nature, London, v. 451, n. 7178, p. 521, Jan. 2008.
SOUZA, M. P. R.; CUNHA, B. B. B. Projetos de Lei e políticas públicas: o que a psicologia tem a propor para a Educação? In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO (Org.). Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doença de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010. p. 215-227.
VALENTINE, K. A consideration of medicalisation: choice, engagement and other responsibilities of parents of children with autism spectrum disorder. Social Science and Medicine, Austrália, v. 71, n. 5, p. 950-957, 2010.
VIGOTSKI, L. S. Pensamento e Linguagem. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.