ProUni Scholar students performance in Enade: Structural Equations Modeling
Keywords:
higher education, statistical methods, large scale assessmentAbstract
This study aimed to investigate the performance in the National Students Exam–Enade of students with scholarships ProUni (“University for all” Programme), with grants of the education institutions themselves and students with other types of scholarships, and also to investigate, through the Structural Equation Modeling, whether this performance is maintained under the conditions of freshmen and seniors. We used a database containing the results of 401,117 students who took the Enade exam in 2006, which is composed both of the General Formation and the Specific Knowledge tests. The same structural equation model was used to analyse the database of freshmen and seniors students. The obtained results indicated that the measurement model of the scholar students concerning the Enade grades provides a reasonably good fit and allows us to say that the student’s performance through graduation is poorer than the moment of their admission to College.Downloads
References
ACKERMAN, P. L.; ROLFHUS, E. L. The locus of adult intelligence: knowledge, abilities, and nonability traits. Psychology and Aging, [S.l.], v. 14, n. 2, p. 314-330, 1999.
ACKERMAN, P. L.; LOHMAN, D. F. Individual diferences in cognitive function. In: ALEXANDER, P. A.; WINNE, P. H. (Org.). Handbook of educational psychology. New Jersey: Lawrence Eribaum Associates, 2006. p. 139-160.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Medida Provisória nº 213, de 10 de setembro de 2004. Institui o Programa Universidade para Todos – PROUNI, regula a atuação de entidades beneficentes de assistência social no ensino superior, e dá outras providências. 2004a. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/Mpv/213.htm>. Acesso em: 23 jan. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria número 3.964 de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre o processo seletivo do Programa Universidade para Todos - PROUNI, referente ao primeiro semestre de 2005, e dá outras providências. 2004b. Disponível em: <http://prouniportal.mec.gov.br/legislacao/legislacao-2004/15-portaria-n-3-964-de-2-de-dezembro-de-2004?path=legislacao-2004>. Acesso em: 23 set. 2011.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei no 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. 2004c. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm>. Acesso em: 24 set. 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 1.853 de 28 de novembro de 2006. Diário Oficial da União, 29 nov. 2006. Disponível em: <http://prouniportal.mec.gov.br/legislacao/legislacao-2006/63-portaria-n-1-853-de-28-de-novembro-de-2006/file>. Acesso em: 30 set. 2011.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Avaliando o desempenho no ENADE de bolsistas do PROUNI. Na Medida – Boletim de Estudos Educacionais do Inep, v. 1, n. 3, p. 15-18, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. SINAES – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. Brasília: MEC/INEP, 2005.
BRITO, M. R. F. O Sinaes e o Enade: da concepção à implantação. Avaliação, [S.l.], v. 13, n. 03, p. 841-850, 2008.
BYRNE, B. M. Structural Equation Modeling with AMOS, EQS, and LISREL: Comparative Approaches to testing for the Factorial Validity of a Measuring Instrument. International Journal of Testing, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 55-86, 2001.
CARROLL, J. B. Cognitive abilities: The State of the Art. Psychological Science, v. 3, n. 5, p. 266-271, 1992.
CARROLL, J. B. Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. New York: Cambridge University Press, 1993.
HAIR, J. F. et al. Análise Multivariada de Dados. Porto Alegre: Artmed, 2011.
HANCOCK, G. R.; FREEMAN, M. J. Power and sample size for the root mean square error of approximation test of not close fit in structural equation modeling. Educational and Psychological Measurement, [S.l.], v. 61, n. 5, p. 741-758, 2001.
PROUNI. Programa Universidade para Todos. Disponível em: <http://prouniportal.mec.gov.br/>. Acesso em: 30 set. 2011
LIRA, Á. M. Avaliação do programa ProUni na Faculdade Santo Agostinho. 2010. Dissertação (Mestrado Profissional em Economia)__Pós-Graduação em Economia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2010.
LOPES, F. L.; VENDRAMINI, C. M. M.; MATA, A. S. Diferenças de desempenho acadêmico entre universitários com diferentes tipos de bolsas de estudo. In: JORNADA CIENTÍFICA E SEMANA DE PSICOLOGIA, 2., 2009, Itatiba, SP. Pôster apresentado na Universidade São Francisco.
MCGREW, K. S. CHC theory and the human cognitive abilities project: Standing on the shoulders of the giants of psychometric intelligence research. Intelligence, v.10, n. 1016, p. 1-10, 2008.
MCGREW, K. S.; EVANS, J. J. Internal and external factorial extensions to the Cattell-Horn-Carroll (CHC) – Theory of Cognitive Abilities: A review of fator analytic research, 2004. Disponível em: <http://www.iapsych.com/HCARR2.pdf>. Acesso em: 23 ago. 2010.
PILATI, R.; LAROS, J. A. Modelos de equações estruturais em psicologia: conceitos e aplicações. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 23, n. 2, p. 205-216, 2007.
ROLFHUS, E. L.; ACKERMAN, P. L. Assessing individual differences in knowledge: knowledge, intelligence, and related traits. Journal of Educational Psychology, v. 9, n. 3, p. 511-526, 1999.
SARAIVA, L. A. S; NUNES, A. S. A efetividade de programas sociais de acesso à educação superior: o caso do ProUni. Revista de Administração Pública, v. 45, n. 4, p. 941-964, 2011.
SCHWEIZER, K. Some Guidelines Concerning the Modeling of Traits and Abilities in Test Construction. European Journal of Psychological Assessment, [S.l.], v. 26, n. 1, p. 1-2, 2010.
ULLMAN, J. B. Structural Equation Modeling. In: TABACHNICK, B. G.; FIDELL, L. S. (Org.). Using multivariate statistics. 5th ed. Boston: Pearson Education, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.