Teaching narratives: sensitive dimension of the work of teachers and researchers
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v30i1/1479Keywords:
research practices, teaching, narrativityAbstract
The article brings strands of experience in scientific research in psychology, where life in teaching, the everyday life and work in education are expressed in narratives produced by researcher and teacher. This is narratives experimentation, inspired by the thought of philosopher Walter Benjamin, as methodology of approach to the field of at work in education. The narrativity is a research-intervention mode which produces a field of affections between field researcher, resulting a contribution situated to the formation of research. Intercessors from the Clinic of French Activity and Institutional Psychology enter into dialogue on the work in school. This experience brings the sensitive perspective to the field of study about the teaching work from the effects on the training of young researchers.
Downloads
References
BARROS, M. E. B.; RONCHI-FILHO, J.; ROSEMBERG, D. S. (Org.). Trabalho docente e poder de agir: clínica da atividade, devires e análises. Vitória: EDUFES, 2011.
BARROS, M. E. B. Modos de gestão e produção de subjetividade. In: BARROS, M.; ABDALLA, M. (Org.). Mundo e sujeito: aspectos subjetivos da globalização. São Paulo: Paulus, 2004. p. 93-114.
BENJAMIN, W. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: ______. Magia e técnica, arte e política. 7. ed. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. v. 1, p. 197-221. Obras escolhidas.
BONALDI, C.; BRITO, J.; BARROS, M. E. B. Saúde e trabalho nas escolas: a ação do sindicato de professores do ES. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 15, n. 30, p. 72-98, dez. 1995.
CLOT, Y. Introdução: questão de ofício. In: ______. Trabalho e poder de agir. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010. p. 1-44.
CLOT, Y. Clínica do trabalho e clínica da atividade. In: CLOT, Y.; BENDASSOLLI, P. F.; SOBOLL, L. A. P. (Org.). Clínicas do trabalho: novas perspectivas para a compreensão do trabalho na atualidade. São Paulo: Atlas, 2011. p. 71-83.
DELEUZE, G. Do arquivo ao diagrama. In: ______. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005. p. 13-33.
FERREIRA. M. F. Walter Benjamin e a questão das narratividades. Mnemosine, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 121-133, 2011.
FOUCAULT. M. O que são as luzes? In: MOTTA, M. B. (Org.). Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005. Coleção Ditos & Escritos, v. 2, p. 335-351.
LINHARES, C. Democracia cognitiva, poética e formação docente. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 16, n. 32, p. 154-183, dez. 1995.
GAGNEBIN, J. M. Prefácio: Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. v. 1, p. 7-19. Obras escolhidas
KASTRUP, V. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. In: KASTRUP, V.; TEDESCO, S.; PASSOS, E. Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008. p. 93-112.
OLIVEIRA, I. B. de. (Org.). Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de expressão. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2010.
PASSOS, E.; BARROS, R. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓCIA, L. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulinas, 2012. p. 17-31.
RODRIGUES, H. B. C. Analisar. In: FONSECA, T. M. G.; NASCIMENTO, M. L; MARASCHIN, C. Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 37-39.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.