Medicalization of psychic suffering in a culture of hyperconsumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5825

Keywords:

consumption, medicalization, publicity, propaganda, society

Abstract

In the current phase in which the consumer society is present, the values of hedonism, the incessant search for happiness through the acquisition of material goods, the denial of suffering, leisure, lightness and hyperindividualism are quite marked. The growing process of detraditionalization of society has made the subject at the same time free and unstable. With the weakening of the ordering capacity of institutions such as church and school, the subject tends to seek in the consumption of goods and services a source of security, in addition to the use of medications that relieve the psychic suffering generated by this helplessness. Considering that the medicalization of psychic suffering reaches large scales in this phase of contemporary society, the present work proposes to investigate the factors of the culture of hyperconsumption that function as devices that favor the process of generalized medicalization. It was based on a bibliographical research in which some actors were observed that spread the medicalizing discourse, such as advertising, hegemonic psychiatry and the pharmaceutical industry. The information presented and organized in the research results in the finding that medicalization is the product of both the interests of the pharmaceutical industry and the demand of the hyperconsumer for happiness, well-being and absence of suffering.

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Author Biographies

Marcio Acselrad, Universidade de Fortaleza, Fortaleza, CE

Professor Titular da Unifor - Universidade de Fortaleza. Professor Colaborador do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Unifor. Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997). Psicólogo formado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990). Coordenador do Labgraça - Laboratório de Estudos do Humor e do Riso da Universidade de Fortaleza. Membro do ​LAEPCUS: Laboratório de Estudos sobre Psicanálise, Cultura e Subjetividade do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Unifor, do LERHA: Laboratório das Relações Humano-Ambientais do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Unifor e do Imago: Grupo de Estudos sobre Imagem Contemporânea da UFC. ​Líder do grupo de pesquisa Comunicação e Cultura do Diretório dos Grupos de Pesquisa do CNPq. Coordenador da linha de pesquisa Mídia, Linguagem e Produção da Unifor. Professor-orientador da Liga no Nariz, projeto de palhaçoterapia da Universidade de Fortaleza.

Davi Barros Tavares, Universidade de Fortaleza, Fortaleza, CE

Graduando em Psicologia pela Faculdade Ari de Sá. Graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda -pela Universidade de Fortaleza (2016), onde foi monitor da disciplina de Sociologia Geral e da Comunicação para alunos da turma de Jornalismo e obteve nota máxima no Trabalho de Conclusão de Curso (Medicalização do Sofrimento Psíquico na Cultura do Hiperconsumo). Foi aluno do Instituto Federal do Ceará (IFCE) no curso de Licenciatura em Artes Visuais (2012 - inconcluso).

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Published

2022-12-19

How to Cite

ACSELRAD, M.; TAVARES, D. B. Medicalization of psychic suffering in a culture of hyperconsumption . Fractal: Journal of Psychology, v. 34, p. Publicado em 05/12/2022, 19 Dec. 2022.

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