Vigotski’s concept of unconscious:

first aproaches

Authors

  • Elis Bertozzi Aita Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, Brasil
  • Silvana Calvo Tuleski Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5863

Keywords:

Vigotski, consciousness, unconscious

Abstract

The objective was to understand, based on Historical-Cultural Psychology, the concept of unconscious for Vigotski. A conceptual study was carried out, systematizing what this author elaborated on the unconscious. Vigotski understands that the concept of the unconscious, together with the concepts of psyche and consciousness, is one of the main methodological problems of Psychology. For this author, the unconscious contents are a tendency of the activity of the conscience itself, and are rooted in social relations, in the production of material life. Throughout ontogenesis, from birth to death, the human being, through the appropriations of material and symbolic instruments of his culture, reorganizes his psyche in more complex degrees. What characterizes this scope of this development is not the purely biological conditions, but the mediations given in the concreteness of the singular life. In this process, for a full development it is essential that man submits the objectified social relations to his conscious collective control, so that he can develop as a free and universal individuality.

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Author Biographies

Elis Bertozzi Aita, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, Brasil

Doutora em Psicologia pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá, na linha de Desenvolvimento Humano e Processos Educativos. Mestre em Psicologia (UEM). Pós-graduada em Desenvolvimento na Infância e Adolescência - Abordagem interdisciplinar pelo Centro Lydia Coriat e Faculdade de Desenvolvimento do Rio Grande do Sul - FADERGS. Atua como psicóloga clínica.

Silvana Calvo Tuleski, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, Brasil

Psicóloga, com formação acadêmica e atuação profissional na área de Psicologia Escolar e Educacional, Especialista em Psicologia da Educação, Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá/PR, doutora e pós-doutora em Educação Escolar pela UNESP- Campus de Araraquara/SP. É professora Associada do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá/PR. Participa dos Diretórios de Pesquisa/CNPq intitulados: Estudos Marxistas em Educação, Psicologia Histórico-Cultural e Educação e do Grupo de Estudos e Pesquisas em educação Infantil. Possui diversos artigos publicados em revistas científicas na perspectiva teórica da Psicologia Histórico-Cultural .É membro do corpo docente do Mestrado em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá e orienta trabalhos ligados aos fundamentos da Psicologia Histórico-Cultural, Neuropsicologia luriana, processos de desenvolvimento e desagregação das Funções Psíquicas Superiores e problemas de escolarização na abordagem da Escola de Vigotski. Coordenadora do LAPSIHC (Laboratório de Psicologia Histórico Cultural) da Universidade Estadual de Maringá.

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Published

2021-08-31 — Updated on 2021-11-12

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How to Cite

AITA, E. B.; TULESKI, S. C. Vigotski’s concept of unconscious:: first aproaches . Fractal: Journal of Psychology, v. 33, n. 2, p. 62-71, 12 Nov. 2021.

Issue

Section

Articles