Art environment alterity: inventive formation between university and elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/6057

Keywords:

research-intervention, educational psychology, inventive formation, elementary school, university

Abstract

The proposal of this paper is to make one see and speak a ethical-aesthetical-political perspective of formation that happens between university and elementary school. A gamble expressed by three axes that articulate themselves, i. e.: art, environment and alterity. These axes emerge of the connection between professors and teachers from university and elementary school, who opt for inventive practices in their work territories and create a collective, proposing analyses and intervention in a public school in the urban periphery of São Gonçalo, in the state of Rio de Janeiro. Thereby, this paper is an expression of the collective tessitura implicated to show what a research-intervention can create in collective and unindividualizing dimensions. Therefore, our tessitura happens in the articulation between instituted and instituting practices, in order to enunciate what we have been doing between school and university to form teachers and students under the perspective of invention, by denaturalizing the usual and by the possibility of producing other ways of relating with others and with oneself.

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Author Biographies

Ana Luiza Gonçalves Dias Mello, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Saúde Coletiva pelo Programa de Pós-graduação em Bioética, Ética Aplicada e Saúde Coletiva (PPGBIOS) da UFRJ/UFF/UERJ/FIOCRUZ. Doutoranda em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação, Processos Formativos e Desigualdades Sociais (PPGEdu) da UERJ. Possui Mestrado Acadêmico pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade (UERJ-FFP-2015); especialização lato sensu em Educação Básica - Ensino de Biologia (UERJ-FFP- 2013); graduação em Medicina Veterinária (UFF - 2008); graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura Plena (Universo - 2011); graduação em Pedagogia (UNIRIO - 2021) e formação Técnica Profissional em Conservação e Gerenciamento Ambiental pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ (2003). É professora de Ciências nas Redes Municipais de Educação de São Gonçalo (RJ) e Saquarema (RJ).

Rosimeri de Oliveira Dias, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1990), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1998) e doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2008). Fez Estágio de pós-doutorado na Universidade Federal do Espírito Santo (2017). É Professora Associada do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores de São Gonçalo da UERJ. Procientista da UERJ desde 2012. Jovem Cientista do Nosso Estado/FAPERJ (2016/2019). Editoria da Revista Interinstitucional Artes de Educar. É autora dos livros Deslocamentos na formação de professores: aprendizagem de adultos, experiência e políticas de cognição; Formação inventiva de professores; Entre analisar e intervir na formação de professores; Escritas de si e Ordens do discurso. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em estudos foucaultianos, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas cognitivas, aprendizagem de adultos, produção de subjetividade, experiência, arte, estética da existência e formação inventiva de professores. Coordenou a Regional Sudeste do Fórum de Editores de Periódicos de Educação - FEPAE/ANPED (2019/2021). É vice-coordenadora do FEPAE-Nacional/ANPED (2021/2023). Coordena o Grupo de Pesquisa “Oficinas de formação inventiva de professores” (OFIP/CNPq) desde 2009.

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Published

2022-06-02

How to Cite

MELLO, A. L. G. D.; DIAS, R. DE O. Art environment alterity: inventive formation between university and elementary school. Fractal: Journal of Psychology, v. 34, p. Publicado em 02/06/2022, 2 Jun. 2022.

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Articles