Educational possibilities of a cinedebate about a film about the mathematician Hypathia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v14i27.60423

Keywords:

Gender, History of Mathematics, Male Equity, Math Education

Abstract

This educational research article investigates the holding of a cinedebate that uses the film "Agora", about the mathematics Hypatia, as a starting point to discuss the relevance of the presence of women in mathematics. The study's central objective was to examine how the screening of this film influenced the public's perception, interest and engagement in relation to the contributions of women in the field of mathematics. The methodology used combines qualitative and quantitative approaches, involving data collection through questionnaires and observation of the topics covered in the debate that took place after showing the film. The results indicate an increase in awareness among cinedebate participants about the importance of women's participation in mathematics. Furthermore, the study identifies issues that stand out most in the participants' perception of this topic. This study highlights the importance of both carrying out educational and cultural activities to help promote gender diversity in mathematics, and of creating more inclusive and equitable environments for women in this and other fields of study in the exact sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Livia Jeniffer Faria da Silva, IFSP-Caraguatatuba

Estudante do curso de Licenciatura em Física do IFSP-Caraguatatuba

Ricardo Roberto Plaza Teixeira, IFSP-Caraguatatuba

Licenciado e Bacharel em Física pela UNICAMP (1984), Licenciado e Bacharel em História pela USP (2000), Mestre em Física pela USP (1988), Doutor em Física pela USP (1996) e Professor Titular de Física do IFSP-Caraguatatuba.

References

ARAUJO, Juscimar da Silva; PINHEIRO, José Milton Lopes. História da matemática em sala de aula: um olhar histórico para uma das plêiades da matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 23, p. 565-578, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/download/5120/4367/21736. Acesso em: 28 out. 2023.

ARAÚJO, Karla da Silva. Relações de gênero no contexto escolar: Matemática não é para mulheres? 2018. 67 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal de Goiás, Valparaíso, Goiás, 2018. Disponível em: https://repositorio.ifg.edu.br/handle/prefix/217. Acesso em: 28 out. 2023.

BARROS, Suzane Carvalho da Vitória; MOURÃO, Luciana. Trajetória profissional de mulheres cientistas à luz dos estereótipos de gênero. Psicologia em Estudo, v. 25, p. e46325, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/QYy5XZ85FTLFZvcr7znhbpL/?lang=pt#. Acesso em: 28 out. 2023.

BENITE, Anna M. Canavarro. 5 pontos sobre diversidade na produção científica. Nexo – Políticas Públicas, 25 de novembro de 2020. Disponível em: https://pp.nexojornal.com.br/perguntas-que-a-ciencia-ja-respondeu/2020/5-pontos-sobre-diversidade-na-produ%C3%A7%C3%A3o-cient%C3%ADfica. Acesso em: 25 out. 2023.

BERNARDI, Clacir José; CASTILHO, Maria Augusta de. A religiosidade como elemento do desenvolvimento humano. Interações, v. 17, n. 4, p. 745-756, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/inter/a/5D44rZBWRJ5d8YCpX4GP83H/?lang=pt. Acesso em: 25 out. 2023.

BITENCOURT, Silvana Maria. Os efeitos da política de produtividade para as novas gerações de acadêmicas na fase do doutorado. Estudos de Sociologia, v. 19, n. 37, p. 451-468, 2014. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/6834/5234. Acesso em: 18 abr. 2024.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

BRECH, Christina. O “dilema Tostines" das mulheres na matemática. Matemática Universitária, n. 54, p. 1-5, 2018. Disponível em: https://rmu.sbm.org.br/wp-content/uploads/sites/27/2018/08/kika_final.pdf. Acesso em: 28 out. 2023.

CASTRO, Flavia Lages de; PEREIRA, Stephany Lins; CARVALHO, Luiza. ‘I am no man’: a presença feminina no universo nerd e geek. PragMATIZES – Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura, v. 12, n. 22, p. 425-442, 2022. Disponível em: https://periodicos.uff.br/pragmatizes/article/view/51057. Acesso em: 18 abr. 2024.

CORDEIRO, Jane Cleide de Almeida; SILVA, Noemita Rodrigues da; BARBOZA, Pedro Lúcio. A presença feminina na matemática. Research, Society and Development, v. 8, n. 3, e583806, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5606/560662194005/html/. Acesso em: 25 out. 2023.

CUNHA, Márcia Borin da et al. Mulheres na ciência: o interesse de estudantes brasileiras pela carreira científica. Educación química, Cidade do México, v. 25, n. 4, p. 407-417, 2014. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2014000400002. Acesso em: 25 out. 2023.

FERNANDEZ, Cecília de Souza; AMARAL, Ana Maria Luz Fassarella do; VIANA, Isabela Vasconcellos Viana. A história de Hipátia e de muitas outras matemáticas. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática, 2019. Disponível em: https://sbm.org.br/wp-content/uploads/2022/04/Livro-A-historia-de-Hipatia-e-de-muitas-outras-matematicas.pdf. Acesso em: 28 out. 2023.

GALVÃO, Mateus de Souza; PEREIRA, Lucília Batista Dantas. História das Mulheres na Matemática: uma proposta para a sala de aula. Hipátia, v. 6, n. 1, p. 18-39, 2021. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/hipatia/article/view/1513. Acesso em: 28 out. 2023.

GOMES, Thiago de Azevedo; RODRIGUES, Chang Kuo. A evolução das tendências da educação matemática e o enfoque da história da matemática no ensino. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 4, n. 3, p. 57-67, 2014. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/25846/1/DeAzevedo2014A.pdf. Acesso em: 28 out. 2023.

KELLER, Evelyn Fox. Qual foi o impacto do feminismo na ciência? Cadernos Pagu, n. 27, p. 13-34, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/bSBYCtG9zPV55wBnbQkkpCb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 abr. 2024.

LETA, Jaqueline. As mulheres na ciência brasileira: crescimento, contrastes e um perfil de sucesso. Estudos Avançados, v. 17, n. 49, p. 271-284, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/F8MbrypqGsJxTzs6msYFp9m/#. Acesso em: 18 abr. 2024.

LIMA E SOUZA, Ângela Maria Freire de. As Armas de Marte no espelho de Vênus: a marca de gênero em ciência. 2003. 207 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, 2003. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/11842/1/Tese%20Angela%20Souza.pdf. Acesso em: 18 abr. 2024.

MARTINS, Natália Teixeira Peixoto Gomes. Curvas femininas: as mentes matemáticas detrás da História. 2021. 217 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2021. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/25529. Acesso em: 28 out. 2023.

MATOS, Otainan da Silva et al. Currículo oculto e sua atuação no âmbito escolar. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 65, p. 323-331, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2331/3722. Acesso em: 18 abr. 2024.

MELO, Amanda Soares de. As várias faces de Hipátia de Alexandria. Revista Questão de Ciência, 25 de abril de 2019. Disponível em: https://www.revistaquestaodeciencia.com.br/artigo/2019/04/25/tres-faces-de-hipatia-de-alexandria. Acesso em: 28 out. 2023.

MELO, Carlos Ian Bezerra de. Relações de gênero na matemática: o processo histórico-social de afastamento das mulheres e algumas bravas transgressoras. Revista Ártemis, v. 24, n. 1, p. 189–200, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/34424. Acesso em: 28 out. 2023.

OLIVEIRA, C. M. A presença das mulheres nas ciências exatas. 2012. 71f. Trabalho de Graduação (Licenciatura em Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Guaratinguetá, 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/120256. Acesso em: 28 out. 2023.

OSADA, Neide Mayumi. Fazendo gênero nas ciências: uma análise das relações sociais de gênero no Projeto Genoma Fapesp. 2006. 165 f. Dissertação (Mestrado em Política Científica e Tecnológica) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2006. Disponível em: < https://repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=501475>. Acesso em: 18 abr. 2024.

PAULA, Luciane de; SANT’ANA, Carolina Gomes. A violência contra a mulher no Brasil: repercussão pública do machismo estrutural. Fórum linguístico, v. 19, n. 1, p. 7555-7574, 2022. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8491599. Acesso em: 28 out. 2023.

PEREIRA, Ana Cristina Silva; CAVALARI, Mariana Feiteiro. Contribuições do estudo de mulheres na matemática para a formação de professores: uma investigação acerca dos conhecimentos matemáticos para o ensino. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 9, n. 26, p. 318–332, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/8011. Acesso em: 28 out. 2023.

ROSADO-NUNES, Maria José. Gênero e Religião. Estudos Femininos, v. 13, n. 2, p. 363-365, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/nRcbPDMxNSx4v3nYSfvFxFd/. Acesso em: 28 out. 2023.

SACHS, Juliane Priscila Diniz et al. Equidade de gênero na Educação Científica: uma abordagem para a formação docente. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 5, p. 1–25, 2022. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3686. Acesso em: 28 out. 2023.

SCHIEBINGER, Londa. O feminismo mudou a Ciência? Bauru, SP: Edusc, 2001.

SCOTT, Joan. Gênero: categoria útil de análise. Educação e Realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 28 out. 2023.

SILVA, Lucimary Batista da. Carreiras de professoras das ciências exatas e engenharia: estudo em uma IFES do nordeste brasileiro. 2017. 276 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/9763/2/Arquivo%20Total.pdf. Acesso em: 18 abr. 2024.

SILVEIRA, Camila; FERREIRA, Gabriela; SOUZA, Alicia Aparecida de. A Representação Feminina nas Ciências Exatas de uma Universidade Federal. Revista Feminismos, v. 7, n. 3, p. 32-46, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/32371. Acesso em: 28 out. 2023.

SILVEIRA, Maria Lucimar Alencar de Sousa. A (in)visibilidade da produção científica feminina nos livros didáticos de biologia, física, química e matemática do ensino médio aprovados no PNLD para o período de 2009 a 2020 na cidade de Caçu-GO. 2019. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências e Matemática) – Instituto Federal de Goiás, Campus Jataí, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifg.edu.br/handle/prefix/485. Acesso em: 28 out. 2023.

SOUTO, Daniela Cruz; SOUTO, Renata Cruz. Importância das iniciativas de inserção de meninas e mulheres na área de STEM no Brasil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 8, n. 10, p. 4319–4333, 2022. Disponível em: https://www.periodicorease.pro.br/rease/article/view/7478. Acesso em: 28 out. 2023.

SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes de; FONSECA, Maria Conceição F. R. da. Relações de gênero, Educação Matemática e discurso: enunciados sobre mulheres, homens e matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

TABAK, Fanny. O laboratório de Pandora: estudos sobre ciência no feminino. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.

TIBURI, Márcia. Feminismo em comum: para todas, todes e todos. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.

Published

2024-10-08

How to Cite

Silva, L. J. F. da, & Teixeira, R. R. P. (2024). Educational possibilities of a cinedebate about a film about the mathematician Hypathia. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 14(27), 182-203. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v14i27.60423